Heeft iemand ervaring met het huren van een appartement en deze dan onderverhuurt aan eigen kind (student)?

Mijn dochter van 20 is student en heeft een appartement op het oog, de makelaar gaf aan dat zij zelf niet de huurovereenkomst mag tekenen omdat zij verder geen inkomen heeft dan alleen de studiefinanciering. Wij staan garant voor haar en de makelaar gaf aan dat de huurovereenkomst dan op onze naam zou komen en wij het appartement dan aan haar kunnen onderverhuren met een soort gelijke huurovereenkomst zodat zij dan toch huurtoeslag krijgt. Zijn hier nog haken en ogen aan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
21.9K

Het beste antwoord

Er zijn hier heel veel haken en ogen aan. Om te beginnen breken jullie de gouden regel dat je nooit borg moet staan voor iemand anders, omdat je verplichtingen aangaat waar je zelf geen controle hebt over het gedrag van iemand anders. Het gaat niet alleen om het betalingsgedrag, maar ook om bijvoorbeeld schade die jullie dochter aanbrengt aan de woning. Als zij om wat voor reden dan ook geen aansprakelijkheidsverzekering meer heeft (niet betaald?) dan moeten jullie voor die kosten opdraven. Maar die fout die moeten jullie zelf maar maken.

In principe zijn er twee constructies. De eerste is wat de makelaar voorstelt: jullie huren en jullie dochter huurt onder. Het klopt dat zij hierdoor huurtoeslag kan krijgen. Maar jullie moeten wel ervoor zorgen dat er in het huurcontract tussen u en de eigenaar zwart op wit komt te staan dat jullie gerechtigd zijn het hele appartement onder te verhuren. Let hierop, want veel huurcontracten bevatten standaard een clausule wat dit verbiedt. Waar jullie ook op moeten letten is hoe het geregeld is als er gebreken aan het huis zijn. In principe moet de verhuurder ervoor zorgen dat het huis in goede staat is. Let erop: voor jullie dochter zijn jullie de verhuurder, dus het moet duidelijk zijn dat jullie dochter ook de eigenaar erop aan kan spreken.

Persoonlijk vind ik dit nogal een aparte constructie, want het kan ook anders. Het huurcontract kan op naam van uw dochter, en daarbij tekenen jullie een borgstelling waarin jullie beloven aan de verplichtingen te voldoen als uw dochter dat niet doet. Hierbij kan jullie dochter alle rechten van een huurder uitoefenen en staan jullie toch nog borg.

Het feit dat de makelaar voor optie 1 lijkt te gaan lijkt getuigen van beperkte juridische kennis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor jouw reactie! Ik had dit al voorgeslagen en hij gaf aan dat de vereniging die het appartement verhuurd dat zo zou willen. Ik weet nu wie dat is dus ik ga morgen meteen even bellen.

Andere antwoorden (1)

Ja er zijn haken en ogen aan. Je moet de inkomsten van huur aan de belasting opgeven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat dit zo is. Stel al zou het hypothetisch gezien als resultaat uit overige werkzaamheden aan te merken zijn, dan mogen de kosten die de ouders maken van de inkomsten afgetrokken worden. Ik neem aan dat de vraagstellers niet met winst zullen proberen te verhuren dus hun resultaat is netto 0.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal nielx, het is inderdaad niet de bedoeling dat wij er aan verdienen maar dat mijn dochter anders het appartement niet zou krijgen.
fisbel
12 jaar geleden
Een huisjesmelker is wel wat anders dan een moeder / vader die mee willen helpen de dochter een fatsoenlijk woonadres te bezorgen. Alleen bij commerciële verhuur zijn de huuropbrengsten onbelast. Als de huuropbrengsten binnen redelijke proporties blijven (maximaal € 4410 op jaarbasis – jaar 2012) is de huur onbelast. Het maakt hierbij in principe geen verschil of de ouders de woning huren of kopen.