Wie is er verantwoordelijk voor de kosten van een sluipende waterlekkage in een huurhuis?

Ik woon in een huurhuis bijna 2 jaar. Echter hoorde ik op een gegeven moment water lopen maar kon niet ontdekken waar het nou vandaan kwam, het leek wel in de muren te zitten. Na verloop van tijd werd het steeds luider.
Nu kwamen we vanavond tot de schokkende ontdekking dat er een kraantje bij de hoofdkraan eigenlijk gewoon openstond waardoor veel water weg is gelopen. Het kraantje is vanavond dus ook meteen gemaakt en lekt dus nu niet meer. Het oude kraantje waarin rubbers zaten die versleten waren was gewoon op en versleten. Nu vraag ik me dus af wie er verantwoordelijk is voor de lekkage, de verhuurder, de waterleidingmaatschappij of ik?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

Als je weet dat er iets lekt of mogelijk lekt en je belt de verhuurder niet zodat hij het op kan lossen dan heb jij toch echt een probleem.

De verhuurder woont er namelijk niet en kan dus ook niet zomaar binnenlopen om te kijken of alles nog 100% werkt.

Daarbij is hij afhankelijk van de huurder. Jij dus.

Er wordt hier nogal makkelijk gezegd dat de verhuurder "het maar moet uitzoeken" etc. Ik vind dat een belachelijke mentaliteit. Als het van een ander is dan mag het kapot. Schandalig. Ik zal het wel niet mogen zeggen maar aan mensen die zo'n mentaliteit hebben heeft de maatschappij niets. Dat soort volk staat ook langs de kant te kijken terwijl er iemand verzuipt.

Als ik de verhuurder was dan zou mijn vraag toch zijn aan jou waarom je niet eerder gebeld hebt. En dan zou ik als verhuurder toch even nadenken voordat ik alles zomaar ging vergoeden. Gezien hetgeen jij schrijft zou ik de schuld zeker voor een groot deel, zoniet alles + gevolgschade, bij jouw leggen omdat je wist dat er een lek was en niets deed.

Want dat schrijf je namelijk. Je wist er van. Niet slim.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Laat de verhuurder 't lekker uitzoeken met de waterleidingmaatschappij! Jij betaald waarschijnlijk genoeg huur en dit is NIET jouw probleem (behalve wanneer 't jouw spullen, dus ook vloer, beschadigd..) Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat de meter voor de hoofdkraan zit, het is dus wel zijn/haar probleem want de meter geeft dan aan dat je het water hebt afgenomen en dus moet je het betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat heeft huur betalen hiermee te maken? De verhuurder kan toch niet weten dat er iets is als de huurder hem niet tijdig op de hoogte stelt? En dan nog, als je zoiets ontdekt moet de hoofdkraan maar gewoon tijdelijk dicht om erger te voorkomen, leuk is anders, maar als je dit soort gebreken constateert en je laat de schade doorgaan, dan is het wat mij betreft de omgekeerde wereld om daarvoor iemand anders aansprakelijk te willen stellen.
Naar mijn mening is elke kraan die lekt na de hoofdkraan de verantwoording van de gebruiker, dus de huurder.
Met zekerheid niet de waterleidingmaatschappij.
Wellicht de verhuurder, als dit defect er twee jaar geleden ook al zat toen je het huis begon te huren. Maar in de tussentijd heb je meermalen de waterstand opgenomen, en heb je niet geconstateerd dat het toen lekte. Dus is het daarna pas gaan lekken, en dan ben je helaas zelf de pineut, dus betaal jij.
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ja, maar wat ik begrijp is dit het aftapkraantje, dat onderdeel is van de hoofdkraan. En die hoofdkraan is niet van jou...
itsme
14 jaar geleden
Volgens mij zit een aftapkraantje altijd achter de hoofdkraan, is er geen onderdeel van. Hoofdkraan, dan watermeter, dan aftapkraantje. Anders zou je via het aftapkraantje water kunnen gaan verbruiken omdat dat voor de meter zit.
AWM
14 jaar geleden
Ja, dat is zo, itsme, je hebt gelijk.
Ik had lange tijd een messingen hoofdkraan die één geheel was met het aftapkraantje. Maar die zijn niet meer in gebruik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij is het ook niet een geheel en toen ik een tijdje geleden over dit onderwerp iets las kwam ik een bijna soortgelijke zaak tegen als wat de vraagsteller nu vraagt. Het is wel degelijk zijn/haar probleem. In dat geval waren ze nog coulant met de rekening geloof ik, maar die liep dan ook behoorlijk in de papieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 trouwens. De verhuurder kan misschien met de hand over het hart strijken en iets doen, maar het lijkt me dat ze daartoe geenszins verplicht zijn.
volgens mij is de verhuurde verantwoordlijk voor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag ik vragen waarop je dat baseert?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik neem aan dat de verhuurde verantwoordlijk is. want je betaald ook de onderhouds kosten. te minste dat heb ik wel.
De verhuurder is verantwoordelijk. Ik heb zelf ook een lekkage gehad waar bij 5 jaar lang er eens in de 4 maanden een paar druppeltjes van een plafond vielen. Heb daar nooit wat aan gedaan, maar dit jaar werd het erger.
Heb toen de woningbouwvereniging gebeld en die hebben kosteloos de boel gefixt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wie betaalde het extra waterverbruik?
itsme
14 jaar geleden
Wat voor lekkage was dat? Lekkende waterleiding of lekkende kraan? Of van de douchecel van de bovenburen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
was niet een geval van extra waterverbruik, want het ging om de afvoerbuis van wc's en douches en zo , die naar het riool loopt. En 3 buren maakten ook gebruik van diezelfde afvoerbuis. Het gaatje zat wel in mijn woning, maar de lekkage zat er al voordat ik de woning huurde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je geeft zelf al aan dat het om een afvoerpijp ging in jouw geval, die bovendien veel minder lekte dan wat de vraagsteller hier aangeeft in zijn / haar geval. Denk je dan dat de situatie vergelijkbaar is? Ik denk namelijk dat in dit geval de vraagsteller sowieso voor de extra waterkosten opdraait en eventueel bij gebrek aan een verzekering, of bij een botsing met de kleine lettertjes in de polis ook voor reparatiekosten van onderdelen van het huis die waterschade hebben opgelopen.
Absoluut de verhuurder, het is niet een kraantje wat door jou gebruikt wordt, maar een tapkraantje voor technische doeleinden. De verhuurder moet er voor zorgen dat dit soort dingen in deugdelijke staat zijn, en hoort bij algemeen onderhoud van de woning.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over het algemeen is het zo dat de waterleiding binnen je huurwoning, dus inclusief aftapkraantjes, mits die geen direct onderdeel zijn van de watermeter, je eigen verantwoordelijkheid zijn.

Het is mogelijk dat een verhuurder de kosten draagt voor het repareren, het kan ook zijn dat ze de reparatie voor je (laten) uitvoeren, maar het (extra) verbruik is voor jouw rekening. Vergeleijk dit met de situatie met bevroren (en soms gesprongen) leidingen bij vorst. Reken maar dat je daar zelf voor mag opdraaien.

Ik vrees dan ook dat dit nog wel eens een dure grap kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan de bron even niet terugvinden, maar ik las iets over een soortgelijk geval waarbij de rekening wel gewoon naar de bewoner ging. Ik denk overigens ook dat 80.000 euro te veel is, hoewel ik niet zo goed op de hoogte ben van de prijzen lijkt me wat tsja zegt meer in de buurt te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op: http://www.verswater.nl/Water+is+goedkoop/De_prijs_van_kraanwater.htm staat dat tsja een zeer goede benadering geeft. In 2005 waren de gemiddelde kosten voor de eindgebruiker 1,52 euro per kubieke meter (=1000 liter) als ik deze pagina goed begrijp.
De verhuurder is verantwoordelijk voor de lekkage. Zij moeten het pand tenslotte onderhouden. Jij huurt niet voor niets, het is niet jouw woning!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor het herstel van de waterleiding is je verhuurder verantwoordelijk. Voor het weggelopen water niet. Hoe kon de verhuurder weten dat de kraan lekte? Als de verhuurder na je melding direct gereageerd heeft dan is hij niet nalatig geweest. Schade door het water aan de inboedel is voor je inboedelverzekering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Waterleidingmaatschappij is verantwoordelijk tot de buitenmuur. Tot en met de watermeter is de verhuurder verantwoordelijk. Hierna is de huurder verantwoordelijk. Je schrijft alleen een kraantje bij de hoofdkraan. Dus dit zou dan een zogenoemde onderhoudskraan kunnen zijn. Dan zou ik zeggen dat de verhuurder hiervoor verantwoordelijk is. Met wel één aantekening. Als deze kraan wordt gebruikt om de verwarming bij te vullen dan is de huurder hiervoor verantwoordelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1