Hoe bereken je de inflatie over koopwoningen van de afgelopen 10 jaar

Wij krijgen een korting over het deel van de afdracht die we de gemeente moeten terugbetalen bij verkoop van de woning.
Er word in de beschrijving van de stukken gesproken over de inflatie en niet de inflatie van het CBS, nu wil de gemeente wel de inflatie van de CBS gebruiken maar de huisprijs stijgingen zijn veel hoger geweest dan de gemiddelde inflatie.

Hoe kan ik dat zelf berekenen?.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

De prijs indices van het CBS zijn erg discutabel en volgens velen doen ze vermoeden dat er veeeel minder inflatie is dan er eigenlijk is.

Ik weet niet of je zelf genoeg data hebt en welke data je zou willen gebruiken om de inflatie uit te rekenen, maar de methode is als volgt:

Als de inflatie 2% is, betekent dat, dat wat in 'jaar 0' x euro kost, na 1 jaar x * 1.02 kost.

Na 2 jaar kost het x * 1.02 ^ 2 (tot de tweede).

Na n jaar kost het x * 1.02 ^ n

Dit kan je terug rekenen. Open je windows calculator en zet 'm bij beeld op Wetenschappelijk/Scientific. Als voorbeeld neem ik een "huis" (whatever) dat nou 7 ton kost en 9 jaar geleden 5 ton.

Eerst deel je de huidige prijs door de oorspronkelijke prijs. Type in: 700000 / 500000. Als je op Enter drukt, zie je dat daar 1.4 uit komt. Waarde stijging van 40 procenct dus. Dat moeten we gelijkmatig uitsmeren over 9 jaar.

(dit doe je niet door 40 te delen door 9, want de inflatie werkt altijd exponentieel; het is altijd een paar procent _van het vorige jaar_, en dat jaar was een paar procent meer dan het jaar ervoor, etc.).

Om het gelijkmatig te verdelen over 9 jaar, druk je op "INV" (dat is een vinkje!), x ^ y, 9, enter. Daar komt uit 1.03809; 3,8 procent dus.

Je kan het na rekenen door de begin prijs te pakken, *1.03809 te doen en 9 keer op = te drukken. Dan zou er de nieuwe prijs uit moeten komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit was de juiste insteek om helder weer te geven hoe de berekening gemaakt moet worden.

Andere antwoorden (2)

Met de Prijsindex Bestaande Koopwoningen (PBK) rekent u eenvoudig uit wat de waarde van uw woning of vergelijkbare woningen was op een bepaalde datum. Deze index is een gezamenlijke uitgave van het Kadaster en het CBS. Het Kadaster is met de indexering van de woningwaarde begonnen in 1995. Het raadplegen van de index is gratis.
14 jaar geleden
Bij berekeningen mbt inflatie worden bijna altijd de indexen van het CBS gebruikt tenzij expliciet wordt aangegeven dat voor een andere index gekozen zal worden.

Het CBS kent verschillende indexen. De meest gangbare is de CPI, de Consumenten Prijs Index.

Het is een beetje een vraag die moeilijk te beantwoorden is zonder de onderliggende stukken of de bijbehorende toelichting. Belangrijk om te weten is wat er (destijds) is afgesproken over deze berekening en welke exacte index hiervoor gekozen zal worden.