wat als je door verandering van baan te weinig huur kan betalen?

Als je bijvoorbeeld binnen een x aantal maanden een paar honderd euro minder gaat verdienen en daardoor niet meer rondkomt hoe gaat t dan als je daardoor moet verhuizen? Uiteindelijk ben je niet ingeschreven voor een huurhuis dus snel een ander huis krijgen is via die weg niet mogelijk. Krijg je dan een urgentie of iets anders waardoor je eerder aan de beurt bent?

12 jaar geleden

Het beste antwoord

In de tijd dat ik nog bij de sociale dienst werkte (ook al weer een aantal jaren geleden), was het zo dat wanneer je te weinig inkomen had om de huur te betalen en je (nog) niet in aanmerking kwam voor huursubsidie, je in aanmerking kwam voor een woonkostentoeslag van de gemeente.
Die beoordeling ging wel volgens de bijstandsnorm. Er werd dus gekeken naar jouw vermogen en naar eventuele inkomsten van gezinsleden.
Er zal op dit moment wel e.e.a. aan veranderd zijn, maar het is toch de moeite waard om éérst de huurtoeslag van de belasting aan te vragen en als je vervolgens denkt dat het niet voldoende is, nog eens te informeren bij de sociale dienst van jouw gemeente.
Algemene regels zijn hier niet te geven, tegenwoordig mag elke gemeente zelf bepalen of en hoe ze dat soort vergoedingen toekennen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je komt niet in aanmerking voor urgentie of andere voorrang. Je komt misschien wel in aanmerking voor (meer) toeslagen van de belastingdienst, omdat je loon minder wordt. Anders zou ik me snel inschrijven voor een andere woning of privé gaan huren. Je kunt ook vragen of je van je verhuurder zwart-op-wit krijgt dat je mag onderverhuren en een onderhuurder in huis nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Urgentie door financiële problemen
Deze urgentie geldt voor woningzoekenden die, buiten
hun eigen verantwoordelijkheid om, de woonlasten niet
meer kunnen betalen. Moet u uw eigen woning verkopen
om financiële redenen, dan kunnen wij in bepaalde
gevallen urgentie toekennen. Er moet dan wel sprake zijn
van minderjarige kinderen die met u de woning moeten
verlaten.

Ik plak er geen link bij omdat dit beleid per organisatie kan verschillen.

Meestal hebben mensen die al jaren een uitkering trekken en wel ingeschreven staan, meer recht op een woning dan iemand die kleiner moet gaan wonen omdat ie ontslagen is.
Goed geregeld toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat over huur betalen, niet over eigendom.
Maar zo te lezen begrijp je wel meer niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar heb ik het over eigendom?
Het is toch duidelijk dat ik met "recht op" het heb over een vrijkomende huurwoning. En als je niet normaal kan reageren zeg dan liever niks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik citeer uit jouw antwoord: "Moet u uw eigen woning verkopen om financiële redenen,".
Een huurwoning verkoop je niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en de zin daarvoor niet gelezen zeker?
"de woonlasten niet meer kunnen betalen"
huur valt daar ook onder.
De zin die je citeert, zou je helemaal weg kunnen laten,
echter geeft het wat extra info. (komt letterlijk van een woningbouwvereniging)
Met een hoge huur zitten is vergelijkbaar met hoge maandlasten door een hypotheek.