Mag een verhuurder van woonruimte juridisch gezien een huurcontract van 5 jaar aanbieden aan een huurder?

Gebracht in de constructie dat hier tegenover een korting op de huurprijs staat!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Nee, de huurder in Nederland is dusdanig beschermd dat een tijdelijke contract wettelijk nooit bindend is, je kunt die huurder er dus niet verplicht uitzetten na 5 jaar.
Een uitzondering hierop is als het verhuurt wordt via de leegstandswet, maar dan is de maximale periode slchts 2 jaar.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hier staat nog wat meer info:
http://www.huurders.info/?id=174
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja dat mag de verhuurder kan namelijk over 5 jaar andere plannen met het huis hebben.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat mag niet op die manier. Als de verhuurder na 5 jaar de overeenkomst wil ontbinden, dan moet hij op dat moment aantonen dat hij een wettelijke grond heeft om het contract op te zeggen. Ook al heeft hij een plan om over 5 jaar het huis grondig te renoveren (dat valt onder de wettelijke opzeggrond 'dringend eigen gebruik' waar overigens wel een oprotpremie voor betaald moet worden), hij moet dan wel op het moment van ontruiming aan kunnen tonen dat dit te gebeuren staat. Het plan alleen is niet genoeg.
Is de vraag: mag een huurder een contract aanbieden met een minimumcontractduur van 5 jaar?

Het antwoord is dan ja. Er zijn geen bepalingen in het wetboek die verbieden om een huurcontract met zo'n lange looptijd te hebben. De vraag is wel of je dit als huurder zou willen.

Is de vraag: mag je een huurcontract aanbieden die na 5 jaar afloopt? Het antwoord is: nee. In 5 jaar bouw je huurbescherming op (sterker nog: deze vloeit vrijwel altijd voort uit een huurovereenkomst, ongeacht de tijdsduur, uitzonderingen daargelaten). De gronden om dan op te zeggen (van de verhuurder uit) zijn dan beperkt. Zie de bron voor de redenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja je hebt gelijk, je kunt het er best inzetten maar het is niet bindend....daarom mijn nee.....je mag het inderdaad best doen maar echt betekenis heeft het niet! Omdat hij zo specifiek naar juridisch juist vroeg heb ik er dus een nee van gemaakt....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Lieke83: je antwoord was op zich goed hoor! Het was alleen niet volledig omdat de vraag zo ambigu is.
Ja dat mag.

Er is niemand die dit verbied, ook de wetgever niet. Huurcontracten van 5 jaar zijn zeer gebruikelijk bij artikel 7:290 bedrijfsruimten. Deze 5 jaar is ter bescherming van de huurder omdat deze dan geen huurdersbescherming hebben. Omdat deze huurders wel forse investeringen doen om hun bedrijfsruimte aantrekkelijk te maken is deze vorm van huurcontracten ontstaan.

Voor woonruimten is dit niet noodzakelijk omdat een huurder bij de wet beschermd is. Dus voor jou maakt het helemaal niets uit of je een contract tekent voor een jaar of voor 5 jaar, je bent immers toch wel beschermd (bij de wet).

Blijkbaar wil de verhuurder gedurende langere tijd zekerheid hebben en bied je daarom een korting aan als je voor 5 jaar gaat huren. Maak je van dat aanbod gebruik, dan kun je niet zomaar voortijdig opzeggen.

Juridisch is er niets op tegen om voor langere duur een afspraak te maken.