Wat is de opzeg termijn voor de huurder ? Stel je wilt uit je huurwoning, hoe veel maanden moet je dan nog betalen ? wat is gebruikelijk ?

Wat zijn je rechten als huurder, bij particuliere verhuur ?
Kun je er gewoon vanaf als je dit wilt en niet meer huur betalen ? of moet je dan nog n x aantal maanden zitten ?

Ik heb gelezen dat het is 1 maand opzeg termijn voor huurder en 3 maanden voor verhuurder.
klopt dit ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Opzegtermijn is in je contract geregeld. Wanneer dit niet in het contract is geregeld of je hebt een contract voor onbepaalde tijd dan is er een wettelijke opzegtermijn van tenminste 1 maand ( artikel 7:228 lid 2 BW)

Voor de verhuurder is het idd 3 maanden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebruikelijk is een maand. Maar daar zul je je huurcontract voor moeten raadplegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wet schrijft voor, dat de opzegtermijn voor de huurder gelijk is aan de betalingstermijn voor de huur. Als de huur per maand moet worden betaald, dan is de opzegtermijn dus één maand. De opzegtermijn mag niet korter zijn dan één maand en niet langer dan drie maanden. Bepalingen in een contract die in het nadeel van de huurder afwijken van deze wettelijke regeling zijn ongeldig. De huur moet per de eerste van de maand worden opgezegd, tenzij dat in het huurcontract anders geregeld is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak is het 1 maand. Met een maximum van 3. Heb jij als huurder 2 maanden, dan heeft de verhuurder 4 maanden. Heb jij 3 maanden dan de verhuurder 6.