Nee, jij kunt ook de maandelijkse lasten op je nemen....
12 jaar geleden
Als het huis van jullie samen is dan mag en kan hij het niet zonder jouw toestemming verkopen. Op het moment van overdracht heeft hij toch echt jouw handtekening nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee natuurlijk niet daar moet je het samen over eens zijn. Trouwens in het algemeen is het zo wie zo geen gunstige tijd om je huis te verkopen. Daar komt nog bij dat een toekomstige koper in een echtscheidingssituatie nog scherper zal onderhandelen om een zo laag mogelijke prijs te bedingen.

Het is dus verstandig om er geen ruchtbaarheid aan te geven dat je gescheiden bent.

Misschien kun je toch proberen om zo lang mogelijk (desnoods samen) in het huis te blijven wonen. In de praktijk zie je dat wel meer.

Anders is het misschien ook nog een optie om het huis tijdelijk te verhuren, dat moet je dan wel even goed uitzoeken via de belastingdienst.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik vergeet even de net getroffen maatregel van verlaging van de overdrachtsbelasting met 4% zodat het nu veel gunstiger is geworden om je huis te verkopen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bezint eer ge begint!
de Volkskrant 27 juli 2011: Een sociale huurwoning toch voor een marktprijs verhuren is erg risicovol, benadrukt makelaar Van L. 'Ik sta nu iemand bij die dat heeft gedaan en het is een drama geworden. De huurder heeft de hoogte van de huur aangevochten en betaalt nu maandelijks een bedrag dat nog geen derde is van de hypotheeklast dekt. De rechten van de zittende huurder zijn in Nederland zo goed beschermd dat hij er in principe de rest van zijn leven kan zitten.
Ceeve
12 jaar geleden
Met je aanhef kan ik het helemaal eens zijn. Maar dat geldt eigenlijk altijd als je een grote aankoop (of in dit geval verkoop) doet.
Maar het gaat hier toch niet over een sociale huurwoning, bovendien zou je dan bij voorkeur iemand moeten zoeken die bijv. in afwachting is van de oplevering van zijn nieuwbouwwoning of in afwachting van een eigen huurwoning, bij voorkeur echt te vertrouwen familie of kennissen. Of iemand die overgekomen is vanuit het buitenland. Ik heb wel eens gehoord van bedrijven die tijdelijk woonruimte zoeken voor hun hoger personeel zodat die dan zelf verder kunnen zoeken. Als je het goed aanpakt moet het toch wel kunnen, maar ideaal is het nooit, want aan dit soort zaken zit altijd een bepaald risico vast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Maar het gaat hier toch niet over een sociale huurwoning". Hoe weet je dat?
Het blijkt niet uit de vraagstelling of de woning als hij verhuurd wordt qua puntenwaardering al of niet in de klasse van sociale woningen valt (en daardoor als het er op aankomt geen kostendekkende huur opbrengt en niet leeg komt als je dat wenst).
Ceeve
12 jaar geleden
Zie je hajete mijn gevoel klopte dus toch, maar jaja ik zou nu toch proberen om je huis te verkopen en je moet niets jullie moeten het overal samen over eens zijn/worden. Maar gisteren hoorde ik nog op de radio dat de woningverkopen aanzienlijk zijn gestegen, dus ik zou het huis toch te koop gaan zetten.
1. Ligt er ook aan wie de lasten nu betaalt.
2. Uiteindelijk moeten beide eigenaren niet alleen bij verkoop een handtekening zetten maar dat geldt ook voor de verkoopopdracht en vraagprijs.
Hangt ook af van de restant hypotheek en de haalbare verkoopprijs. Dus je moet niets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet natuurlijk niets.

Wettelijk gezien kan en mag hij het huis te koop zetten....

Dat betekent niet dat hij het kan verkopen zonder jouw handtekening. Maar te koop zetten mag hij wel doen.

Jij bent immers ook eigenaar (neem ik aan) en jij moet ook een handtekening plaatsen onder het koopcontract en de akte van levering.

Aangezien je het hebt over een ex ga ik ervan uit dat hij jou niet wil uitkopen (hij wil immers verkopen). Misschien kun jij hem uitkopen (als je daar wilt blijven wonen)?

Mochten beide ex partners er niet willen of kunnen blijven wonen dan zul je op een gegeven moment toch iets moeten om echt los van elkaar te kunnen komen. Verkopen is dan helaas de enige optie, dus zoals hierboven al werd aangegeven....de tijd is er nu rijp voor, de overheid heeft de OVB verlaagd, dus wil ik je adviseren om daar goed over na te denken.

Veel succes en sterkte en als je vragen hebt dan help ik je graag verder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
begrijpelijk!
Goede reden om ermee te wachten! Ik hoop voor jou en je dochter dat je er met je ex uit kan komen. School is erg belangrijk voor de toekomst.