Kan de keuze van de notaris die de verkoper doet, bepalend zijn voor de prijs van het appartement?

De verkoopster wil het app. verkopen via een notaris

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

De prijs die een notaris rekent voor zijn werkzaamheden zijn vrij, dus geen vast tarief.
Als de verkoper onlangs het appartement op zijn naam het gekregen kunnen de kosten van overdracht (overdrachtsbelasting) lager zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Alles kan :-)

Maar goed, even serieus:
Bij bestaande woningen wordt er Kosten Koper verkocht. Kosten Koper zijn de notariskosten, de overdrachtsbelasting en kosten kadastraal recht.

Als de verkoopster niet via een makelaar verkoopt, maar een notaris vraagt de koopovereenkomst op te stellen (in banaal onjuiste termen: "voorlopig koopcontract").

Dan doet de notaris dit vaak gratis als de akte van levering bij hem wordt gepasseerd.

De koper heeft altijd het recht om de notaris te kiezen, omdat deze voor de kosten koper opdraait.

Bepaalt dit de verkoopprijs? Nee, want de kosten koper betaal je altijd, die liggen dus altijd bij de koper.

Netto kan het wel zo zijn dat de verkoopster goedkoper wil verkopen omdat er geen makelaar is ingeschakeld, kan ook.

Vroeger gebeurde het overigens vaak dat de makelaar de koopovereenkomst liet opmaken door de notaris, tegenwoordig doen we dat liever zelf :-)

Bij verkopen Vrij op Naam wat zeer incidenteel voorkomt bij bestaande bouw en vrijwel altijd bij nieuwbouw, zitten de kosten koper in de VON prijs inbegrepen, en die levering vindt dan plaat via een projectnotaris, die kosten kun je niet drukken door een goedkope notaris te zoeken, omdat de projectnotaris gekozen moet worden.

Dus: In principe maakt het voor de uitonderhandelde prijs niet uit welke notaris gekozen wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in zoverre dat de prijs van de notaris kan verschillen van die van zijn collega. De waarde van het appartement is (als je voor veilig hebt gekozen) door een taxateur getaxeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe betaalt de koper de notaris, dus de koper bepaalt ook welke notaris. Dus jij kan zelf een goedkope notaris kiezen.
Dus nee, het is niet bepalend, want het is niet de verkoper die de notaris kiest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een woning moet altijd worden verkocht via een notaris. De notaris schrijft in het Kadaster in dat jij de nieuwe eigenaar wordt van het pand. Op dat moment wordt het appartement aan jou 'geleverd' en de hypotheekakte getekend.

De prijs van het appartement wordt bepaald door de koper en de verkoper (met evt. hulp van een makelaar).

Notaris mag zelf bepalen welk tarief hij rekent. Dat is de moeite van het informeren vooraf waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De prijs van het appartement staat vast op het moment dat jij akkoord gaat. De rest van de kosten zijn voor jouw rekening dat zal ook wel bij de verkoop zijn afgesproken zoals kosten koper. Deze moet jij betalen en hoe duur jij dat maakt heeft geen invloed op de prijs van het onroerendgoed.