Hoe kom je erachter of een makelaar die in Turkije een appartement aanbiedt betrouwbaar is?

En hoe moet je weten of de tarieven die hij noemt voor zijn bemiddeling, de notaris, de advocaat, de tolk, de Turkse staat en wat dies meer zij redelijk zijn?

12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beste zondag, is dit een algemene vraag, of een specifieke vraag nav een offerte's ter plaatse?
zondag
12 jaar geleden
Maakt dat verschil? Ik zat te neuzen op Turkse huizensites.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dobro jutro :-) Ja, want als het een algemene vraag is dan ben je meer op zoek naar een review site, en als het een specifiekere vraag is dan kan men een maatwerkantwoord geven op basis van regionaal vergelijkingsmateriaal. Prijzen daar verschillen enorm per regio. Of het een Nederlandse makelaar is, of een Turkse, of een Engelse, dat maakt ook verschil. Dus ja, voor mij maakt dat verschil voor een antwoord.

Het beste antwoord

Als hij een bureau of winkelpand heeft, waar 'emlakçı' opstaat, is het betrouwbaar. Wat de prijzen betreft, er is geen groot verschil tussen de Europese en Turkse prijzen, misschien is een paar duizend euro minder. Je kunt het altijd navragen bij andere makelaars. In de grote steden heb je meestal een grote straat waar allemaal makelaars gevestigt zijn, in het Turks heten ze 'emlakçı'. Loop binnen en informeer om de prijzen, als ze allemaal ongeveer dezelfde prijzen noemen, weet je dat het goed zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit kan door een soort marktonderzoek te houden. Zoek andere mensen bijv. via internet die zelf een huis hebben gekocht via een makelaar. Hoor en leer van hun ervaringen. Maak evt een afspraak met deze mensen.

Vergelijk de prijzen, maar houd er rekening mee dat je als Nederlander altijd wat meer zal betalen.