Waar moet ik rekening mee houden op financieel gebied als ik ga samenwonen?

Hoe kunnen we bijvoorbeeld het beste de uitgaven verdelen wanneer mijn partner bij mij (koopwoning) in trekt?

We hebben de intentie om na een aantal maanden samen te kopen, dus van inkopen is geen sprake.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (6)

nu is geen goede tijd om een huis te kopen omdat de prijs onherroepelijk gaat dalen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat je vriend te vertrouwens is..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Duidelijke en gedetailleerde afspraken over electriciteit, gas, huur, water, tv, gsm, internet, eten, drank en onderhousprodukten. Op papier en getekend door beide voor akkoord. het klinkt afschuwelijk maar goede afspraken maken goede vrienden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bekijk beide inkomens en de kosten. Verdeel de kosten naar rato inkomen. Dus als jij 60% van het totale inkomen verdient dan neem je bijvoorbeeld ook 60% van het gas water en licht voor je rekening en je partner 40%. Stort het totaal uitgerekende (dus van alle kosten) op een gezamelijke rekening en betaal hier de rekeningen van en stort hier ook een bepaald bedrag naar toe dat jullie samen vrij uit kunnen geven. Gebruik het geld op jullie eigen rekeningen voor sparen of persoonlijke uitgave die je niet perse als samen wilt zien of doen. Tenslotte denk ik dat het nooit een discussie moet zijn wie wat betaald..in mijn relatie zien we ons totale inkomen als een gezamelijk iets we betalen gezamelijk de kosten en mocht een geld tekort komen dan is het vanzelfsprekend dat de ander dat van zijn rekening betaald..het is geen issue bij ons
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben een maand geleden ook gaan samenwonen, wel eens waar in een huur woning, maar er zijn wel een aantal dingen waar je rekening mee moet houden! Als je langer dan een 6 maanden per jaar met iemand een huishouden deelt is dat nl. je fiscale partner, dit kan een negatief effect hebben op bijvoorbeeld je toeslagen van de belastingdienst. Daarbuiten kun je het beste eens met zijn tweeën rond te tafel gaan zitten en alle uitgaven en inkomsten eens op papier zetten. Je financiën zijn erg belangrijk, maar niet belangrijk genoeg om er je relatie voor op het spel te zetten. Ik heb eens goed rondgekeken op de site van het Nibud, waar ik veel informatie vond over geldzaken en samenwonen! Veel succes, en vooral veel geluk!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wanneer je gaat samenwonen heeft dit enkele financiële consequenties.
Je geeft aan dat jij eigenaar van de woning bent, hieraan zal niets veranderen alle lusten en lasten zijn (formeel) voor jou rekening.
Wanneer jullie deze stap zetten is het van groot belang om een afspraak te maken met een notaris en je goed te laten informeren over een samenlevingscontract, hierin leg je een aantal essentiële afspraken op o.a. financieel gebied vast.
Voorts geef je aan dat jullie binnen afzienbare tijd samen een woning willen kopen, aangezien jij al een eigen woning bezit bestaat de kans dat je daarop overwaarde realiseert, dat is weer van invloed op de aftrekbaarheid van de hypotheekrente voor de nieuwe woning die jullie samen willen kopen, de zogenoemde antimisbruikbepaling kan van toepassing zijn, laat je hierover goed informeren door een adviseur die minimaal gecertificeerd hypothecair planner is. De gevolgen kunnen financieel namelijk een redelijke impact hebben en bij goed advies vooraf kun je de financiële gevolgen zo goed mogelijk plannen waardoor het voor jullie het meest gunstig uitpakt.

Uiteraard zijn er nog legio andere financiële gevolgen, van practische tot fiscale gevolgen.
Het gaat te ver om hierover volledig uit te wijden, maar het behoeft beslist jullie aandacht.

Dus probeer een onafhankelijk en betrouwbaar adviseur te vinden met ruime kennis van zaken om jullie te adviseren cq informeren over alle van belang zijnde zaken.

Via bijgevoegde link kun je al redelijk wat info vinden en eventueel verdere vragen stellen.