Zijn de kosten voor een huis OP de grens verdeeld over 2 landen?

Voor als je een huis hebt op de grens zoals bv. in Baarle Nassau, zodat je keuken in België is en je woonkamer in Nederland.
Zie de absurde grenssituatie van Baarle Nassau:
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&q=baarle+nassau&ie=UTF8&split=0&gl=nl&ei=z5ZASqarOpHZ-Qa8q7jICA&ll=51.442667,4.930201&spn=0.027284,0.077248&z=14&iwloc=A

Zie ook (grenssteen 218)
http://www.grensmarkeringen.be/BeNL215-225.htm

Dat verklaart al weer een heleboel.

Van http://vision4living.com/lifestyle/archives/11-Tolvignet-Belgie.html

De mensen die pas echt ongelukkig zijn, zijn de inwoners van Baarle-Nassau. Als uw huis deels in België en deels in Nederland ligt, bent u zwaar de dupe.

"Als ik mijn wagen via de oprit afrij en voor mijn woning parkeer, ben ik al twee keer de grens overgestoken. Rij ik naar de bakker, dan ga ik zeven maal de grens over, en voor de post vijftien maal. Je kan toch niet verwachten dat ik tussen de grenspunten ga slalommen", aldus een bewoner van de Klokkenstraat tegen een Belgische krant.

Wij wensen deze bewoners en andere aanstaande gedupeerden toe dat België snel het beleid aanpast.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Dit wel een zeer specialistische uitzondering, lijkt mij. Zo'n geval zal wel niet in de wet omschreven staan maar wordt per geval bekeken.

Als je pech hebt, mag je twee keer lasten gaan betalen.

Lijkt me trouwens het meeste logische dat je betaalt aan het land waar je diensten van afneemt. Als je riool bijvoorbeeld via Nederland geregeld is, betaalt je aan Nederland, enz...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat het gaat om het adres.

Als het een adres in Nederland is, dan Nederlandse kosten en bij een Belgisch adres, Belgische kosten.

Zou niet logisch zijn in verband met eventuele wetgeving en vergunningen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me sterk wat jij suggereert, het gaat gewoon om percelen of belgisch of nederlands. Halve huizen bestaan niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je even op Google rondgeneusd? Ik heb de volgende foto gevonden: http://static.panoramio.com/photos/original/10096097.jpg Merk op hoe de grens schuin loopt ten opzichte van de gevel. Wat verder opvalt is de voordeur met twee huisnummers. Aparte toestanden daar... Ik ben het met je eens dat halve huizen niet bestaan (alhoewel: http://www.chantryisland.com/Griffith_house_ruins1.jpg). Wel huizen die op een landsgrens staan...
OM te bepalen in welk land een huis staat dat deels op de grens staat wordt gebruikt de voordeur. Bevindt je voordeur in nederland dan betaal je aan de nederlandse staat. Bevindt je voordeur in Belgie of ergens ander dan betaal je aan de betreffende land. theoretisch zou je je huis dan kunnen verhuizen naar een ander land door de voordeur te verplaatsen.
hoe het zit met huizen waar de voordeur op de grens staat weet ik niet maar ik denk dat die vanwegen deze regel bewust niet op de grens worden gezet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://static.panoramio.com/photos/original/10096097.jpg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wow, dat is goedkoop emigreren !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mh75
Hmm, ik denk dat het huis in belgie staat. het grootste gedeelte van de deur staat in belgie