Kan ik de WOZ waarde van mijn woning, die is berekend door de taxateur van de gemeente, beschouwen als een goede richtlijn voor de verkoopprijs?

Ik wil weten of ik aan de hand van de WOZ waarde van mijn woning kan berekenen wat een redelijke verkoopprijs is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Nee.

De Woz waarde is een waarde per waardepeildatum. Die datum ligt op 1 januari van het jaar ervoor.

De WOZ waarde is een waarde die de gemeente als een stickertje op jouw woning plakt. Deze waarde zou in theorie de waarde per waardepeildatum moeten zijn.

Helaas is de WOZ waarde geen goede graadmeter als richtlijn voor de verkoopprijs van je huis. In de ene plaats liggen ze erg hoog, in andere plaatsen erg laag. In weer andere plaatsen komen de prijzen goed overeen. De

Waarom?
- het is een prijs per waardepeildatum, die ligt in het verleden, dus is niet recent;
- het is een prijs die tot stand komt door modelmatige vergelijking (dus een groep huizen wordt op dezelfde manier gewaardeerd;
- er wordt geen rekening gehouden met de individualiteit van een woning, staat van onderhoud, ligging, simpelweg omdat er geen opname heeft plaatsgevonden;
- Omdat op sommige plaatsen 'en-block' de prijzen met x% lineair voor alle voorgaande taxaties worden verhoogd bij nieuwe vaststellingen, zonder ook maar van de bureaustoel af te komen (ja dat komt echt voor);
en zo kan ik nog wel ff doorgaan, maar dat past hier niet :-)

In plaatsen als Almere waar honderden identieke woningen staan zie je dat de WOZ waarden beter kloppen met de realiteit. In plaatsen zoals Heusden en Buren (Gld.) zie je dat de prijzen totaal niet kloppen met de realiteit. In de laatste plaats zijn ze erg hoog, toeval of niet, de betreffende gemeente zit krap bij kas :-).

De WOZ waarde is een waardebepaling en geen waarde vaststelling.

Als je de waarde van je huis goed wilt bepalen dan kun je beter een paar locale makelaars uitnodigen met de mededeling dat je verkoopplannen hebt. Zij komen dan graag vrijblijvend langs om de waarde voor jou te bepalen en je inzicht te geven in wat een goede verkoopprijs is. Ook hierin zullen de prijzen uiteen kunnen liggen.

Toegevoegd na 1 dag:
Ook is het zo dat de modelmatige vergelijking een aantal transacties neemt en die voor ene groep gelijksoortige woningen als 'maat' genomen wordt.

Heel vaak komt het voor dat die transacties niet verder worden bekeken. Jammer, want er moet wel objectief worden vastgesteld of die markt transactie een reële prijs was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je! Ik moet er nog wat bij zetten zie ik nu :-)

Andere antwoorden (6)

Het is wel een indicatie maar dan in bewoonde toestand en excl. grondprijs.
Als je een juiste taxatie wil zul je het moeten laten taxeren of kijken of soortgelijke woningen onlangs verkocht zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moet zijn onbewoond en incl. grondprijs
De Gemeentelijke WOZ-waarde zit altijd iets onder de prijs van vergelijkbare woningen bij jouw in de wijk/buurt. Je kan er dus best wat 'boven' gaan zitten.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ervaring is dat de WOZ-waarde hoger ligt dan de prijs die je ooit voor je woning zult kunnen krijgen.

Ik ken mensen die zeggen direct het huis uit te gaan als iemand een bod doet gelijk aan de WOZ-waarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar als de koper het niet gefinancierd krijgt (en dat komt vaak voor) dan staat het huis leeg. En dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zou graag deze min gemotiveerd zien.
WOZ-waarden liggen over het algemeen hoger dan prijzen waarvoor de woningen verkocht worden.
Fijn voor de gemeente en hun OZB-heffingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen algemene regel. Het huis verlaten als iemand een bod doet lijkt me niet echt handig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is figuurlijk gesproken uiteraard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aha!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ben het met je eens C4th, ons huis is ook ooit voor heel veel getaxeerd voor de WOZ en wij zeiden toen ook, nou als iemand dat biedt, gaan wij wel verhuizen. Dat is nu inmiddels (na ons bezwaar) wel rechtgetrokken moet ik erbij vermelden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hajete: dat is de vraag niet.
De Woz waarde is vaak hoger dan de werkelijke waarde, want aan de hand daarvan kan de gemeente hun belastingen en lasten vaststellen.
Dus PLUS van mij.
Het hangt af van het WOZ waarderingsbeleid van de gemeente.Als de gemeente stelselmatig de woningen te goedkoop waardeert door eigen deskundigen (of dat door het taxateursbureau laat doen) om minder bezwaren te krijgen (maar het WOZ belastingtarief daarom verhoogt) dan zit je te laag.
Het kan ook de andere kant op. Want daar doorheen speelt is moeilijke verkoopbaarheid door te weinig kapitaalkrachtige kopers. Als de waarde goed zou zijn, maar er komt geen koper opdagen, wat is dan de werkelijke waarde?
Eind 2010 is een huis nadat het een jaar te koop had gestaan met redelijk veel kijkers (maar niemand die het gefinancierd kon krijgen door hoge eisen van de bank) 15% onder de WOZ waarde verkocht.
Mijn antwoord is " Neen". Vaak weet een makelaar het ook niet goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De WOZ-waarde van de gemeente KAN wel een richtprijs zijn voor de VRAAGPRIJS van je woning. De verkoopprijs zal daar, zeker in deze tijd, minimaal 10% onderliggen.
Veel gemeentes trekken zich er niets van aan dat de huizenprijzen gedaald zijn en houden hun WOZ-waarde "op pijl".
En een redelijke verkoopprijs? Moeilijk te zeggen in deze markt. Wil je je huis lang te koop hebben staan of het snel kwijt? Dan moet je niet te hoog zitten met de vraagprijs.
Succes met de verkoop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja:
"Een woning wordt vergeleken met vergelijkbare woningen die rond de waardepeildatum zijn verkocht."
Echter loopt de WOZ altijd achter, omdat de peildatum altijd eerder is de het moment waarop jij wilt verkopen.
In het geval van stijgende prijzen, zal de WOZ lager zijn dan de verkoopwaarde.
In het geval van dalende prijzen, zal de WOZ dus hoger zijn.
Of de prijzen het afgelopen jaar bij jou veranderd zijn hangt af van het soort woning en de plaats waar je woont.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor iedereen die beweerd dat de WOZ waarde te hoog is: Kijk eens wat vergelijkbare huizen in de beurt opgebracht hebben.
Is dat minder dan de WOZ: teken bezwaar aan. (als dat nog kan)

Toegevoegd na 2 minuten:
beurt = buurt

Toegevoegd na 2 minuten:
en beweerd = beweert (lekker bezig)