Waarom zijn huizen goedkoper buiten de randstad?

Het valt mij op dat huizen kopen of huren in streken zoals :Friesland, Groningen, Noord-Brabant, Gelderland etc.. Aanzienlijk goedkoper zijn met de huur/koopprijzen t.o.v. de randstad. Het geeft me bijna het gevoel om te gaan verhuizen naar een van die boerenstreken.Weten jullie hoe dit komt? En wat is jullie advies hierin?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

De wet van vraag en aanbod houdt in dat op een competitieve markt de prijs van een product tot stand komt onder invloed van het handelen van kopers (vragers, consumenten) en verkopers (aanbieders, producenten). De prijs evolueert hierbij naar dat niveau waar gevraagde en aangeboden hoeveelheden aan elkaar gelijk zijn.

Toegevoegd op 10-06-2009 12:31:39
stukje vergeten te plakken:
Als het aanbod groter is dan de vraag, dan blijven de producenten met een overaanbod zitten, dat zij enkel zullen kunnen verkopen indien zij bereid zijn hieroor een lagere prijs te vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Omdat er meer werk is in de Randstad. Het is qua kosten en tijd altijd slimmer om vlakbij je werk te gaan wonen dan er ver vandaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat jongeren naar de randstad trekken onstaat er een groter aanbod dan er vraag is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de urbanisatie drijft de prijs op...

mijn advies is niet gaan wonen in de randstad... dan daalt de prijs van de huizen in de randstad...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoals al eerder verteld is de verhouding vraag/aanbod anders in de randstad dan elders. Dat komt ook omdat het moeilijker is een goedbetaalde baan te vinden in de gebieden waar de huizenprijzen laag zijn.
Als je geinteresseerd bent om je in deze gebieden te vestigen zul je dus moeten kijken hoe je dat gaat financieren; het is vaak moeilijk om in de randstad te blijven werken en elders te wonen, omdat de snelwegen vol staan, dus je moet ofwel een goede baan weten te vinden in het gebied zelf, of je moet een baan hebben die je gemakkelijk thuis kan uitvoeren, of, als je heel gelukkig bent, hoef je niet meer te werken omdat je al genoeg geld verdiend hebt..

Verder moet je er ook rekening mee houden dat over het algemeen het openbaar vervoer veel minder goed is, dat er veel minder te doen is (qua uitgaan, uit eten, bioscopen), en dat je voor alle dingen (boodschappen, vrienden bezoeken) langer onderweg bent dan wanneer je in de grote stad woont.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kwestie van vraag en aanbod...

Maar het prijsverschil ligt vooral in het begin van de nieuwbouwwoningen. De ruimte om te bouwen is beperkter in de randstad en de vraag is groot. Dit stuwt de grondprijs op en maakt een nieuwbouwwoning per definitie duurder...

Hier tegenover staat dat vooral in de steden die de randstad vormen vaak karakteristieke woningen staan die het stadsbeeld vormgeven. Deze woningen zijn ook door vraag en aanbod een stuk duurder dan in bijvoorbeeld 'Doornenburg'. Om maar eens een leuk karakteristiek plaatsje in de (over) betuwe te noemen...

Ter info: Hier staat één van de karakteristieke kastelen van 'Floris V'...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verhoudingsgewijs wonen er meer mensen op een vierkante meter in de randstad, in vergelijk met het noorden. De randstad is, ook qua carriere-building, 'the place to be'.Ook omdat de meeste multinationals daar gevestigd zijn.Betere infrastructuur, dicht bij de haven, en airport. Al deze eigenschappen zorgen er voor dat de grondprijs in de randstad hoger ligt ivm het noorden.

In het noorden kost een m2 bouwgrond gemm. € 70,-
In Rotterdam gemm. € 435,-

Daar staat tegenover dat de salarissen in het 'westen'ook hoger liggen.
In het noorden kun je nog een boerderij kopen ( aan het water) met een mooi stukje grond voor € 300.000,-
In amsterdam heb je daar nog geen garage-box voor..!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hiervoor zijn een aantal oorzaken:
1. In de randstad is het druk en volgebouwd. Grond is daar sowieso duurder, dit maakt de huizen uiteraard ook duurder.

2. Veel mensen WILLEN in de randstad wonen omdat daar veel werk te vinden is. Vraag & aanbod systeem wordt hier toegepast. Hoe meer vraag (met weinig aanbod), hoe hoger de prijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is gewoon de marktwerking van vraag en aanbod. De vraag naar huizen buiten de randstad is kleiner dan de vraag naar huizen in de Randstad
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er meer vraag is voor een huis in de binnenstad van Amsterdam dan een huis in Oost-Groningen. Logisch ook omdat in Oost-Groningen weinig voorzieningen zijn, nauwelijks werk is enzovoort. In Amsterdam zitten alle belangrijke bedrijven, instellingen, culturele centra enzovoort.

Of je moet verhuizen kan ik niet beoordelen. Daar spelen zo veel factoren een rol. Heb je bijvoorbeeld een baan en moet je daarvoor naar de randstad? Vind je veel voorzieningen in de buurt noodzakelijk? Zie je het sowieso wel zitten om op het platteland te gaan wonen, qua cultuur/mentaliteit?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat er alleen maar boeren wonen misschien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een onzinnig antwoord....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit was meer een reactie op de vragensteller, die twijveld of hij naar 1 van de boerenstreken wil verhuizen, alsof er dus alleen boeren wonen