Ik wil een koopwoning{onbelast] verhuren aan mijn dochter.Wat moet er aan huur betaald worden? Zijn er fiscale valkuilen?

Dochter kan zelf geen woning kopen. Er is nog een dochter. Wij zijn op leeftijd. Zij is alleenstaand, geen kinderen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Je hebt ten eerste toestemming nodig van de hypotheekverstrekker. Als die het niet wil, gaat het feest niet door (al denk ik dat dit wel een constructie is die een goede kans maakt). Die kan je ook meer info geven, dus een goed punt om te beginnen.

Als je NOG een koophuis hebt, mag je niet zomaar de hypotheekrente voor beide huizen aftrekken. Alleen als het tweede huis officieel te koop staat, mag je nog 2 jaar hypotheekrente aftrekken.

De huurprijs kun je vaststellen op basis van de waarde van de woning. In elk geval moet die huur de kosten voor de woning dekken, zeker als je de hypotheekrente niet kunt aftrekken. En dat betekent natuurlijk ook dat de huurprijs wel eens beduidend hoger zou kunnen zijn dan wanneer je dochter de zelfde woning zelf zou kopen en de hypotheekrente WEL zou kunnen aftrekken.

De inkomsten (waar je de kosten af mag trekken natuurlijk) zijn belastbaar, en wel in box drie (inkomsten uit vermogen).

Al met al maakt het nogal wat verschil of je zelf ook een koophuis hebt of huurt, en of je niet heel snel aan een huurbedrag zit dat je dochter OOK niet kan betalen. De belastingdienst zal je ook veel kunnen vertellen, dus een belletje daaraan is ook niet verspild. Dit soort gevallen is en blijft een beetje maatwerk, dus een definitief sluitend antwoord kunnen we je niet geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Voor je zoiets doet zou ik zeker met een boekhouder/belastingadviseur overleggen. Deze kijkt naar alle zaken,, spaargeld wat als en..enz. Als je geen hypotheek er meer op hebt lopen kan het, loopt er nog een hypotheek op dan moet je eerst met de betreffende bank overleggen, vaak staat er in de voorwaarden van je hypotheek dat je je woning niet mag verhuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt die woning wel aan haar verhuren, maar als je dat te goedkoop doet, telt de belastingdienst een bedrag bij haar inkomen wegens gedeeltelijk 'vrij wonen'

Men schat daartoe de waarde van de woning in het economisch verkeer, door o.a. haar woning met woningen uit haar buurt te vergelijken.

Het meerdere bedrag wordt als haar inkomen aangemerkt.

Je kunt dat zien als een soort inkomen in natura omdat een vergelijkbare woning in haar omgeving wellicht veel meer huur kost.

Kijk dus in haar omgeving naar de huurprijzen aldaar en stem haar huurbedrag daar enigszins op af.

Voor jou heeft het verhuren van dat huis als consequentie dat de huuropbrengst bij jouw inkomen geteld wordt.

Echte valkuilen zijn dit niet, maar het is toch fijn om vooraf even te weten waar je aan toe bent.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn nog meer opties, bijvoorbeeld garant staan voor een lening, of haar zelf geld lenen.
In die gevallen is de rente voor haar aftrekbaar, tevens is het echt haar huis, voor het gevoel misschien lekkerder. (hoewel er ook redenen kunnen zijn dat jullie dat juist niet willen)

De bron gaat over studenten, maar gaat voor een groot deel ook voor jullie op.