Omdat het plastic sneller afkoelt dan bijv. metaal of aardewerk. Hierdoor is er niet genoeg tijd om al het water wat erop zit te laten verdampen.

Toegevoegd na 37 seconden:
(Door warmte kan het water op de vaat verdampen.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plastic koelt niet sneller af dan b.v. glas. De soortelijke warmte van glas is 800 J(kgK) en van de meeste kunstoffen 1700J(kgK). Hoe zit dat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben niet zo natuurkundig/scheikundig onderlegd en heb hier een reactie gegeven uit mijn eigen ervaring.
Als ik het goed zie het wil het verschil dat jij aangeeft in de soortelijke warmte zeggen dat kunststof minder snel in temperatuur stijgt dan glas. Binnen de tijd die de vaatwasser neem om alle spullen op te warmen zal het een dus warmer worden dan het ander. Misschien is het dan zo dat glas in de vaatwasser, door dit proces, warmer wordt en dat daardoor het water beter verdampt. Kunststof zal dan, volgens mij, minder snel in temperatuur stijgen en dus minder warm worden met als gevolg dat het water minder goed zal verdampen.....
Het droogproces in de vaatwasser komt tot stand door verhitting van de glazen, borden en bestek. Plastic kan niet heet genoeg worden om het water dat erop zit te laten verdampen, dus plastic artikelen drogen niet goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er b.v. met water van 60 graden C wordt afgewassen en gespoel zullen alle materialen in de vaatwasser ongeveer die temperatuur aannemen. Ik zie niet in waarom plastic dat niet kan. Je zegt dat plastic niet heet genoeg kan worden, maar dat klopt niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe komt het dan dat je bij het openen van de vaatwasser als die net klaar is de plastic voorwerpen wel, maar de glazen en aardewerken voorwerpen niet kunt beetpakken ? Op het hete oppervlak van glas en aardewerk verdampen de waterresten sneller dan op het koelere plastic.
had ook last van hetzelfde probleem. het kan helpen om glansspoelmiddel toe te voegen in je vaat wasser. vaak draaien de bakjes ook nog eens in de vaatwasser en dan zit er een hele laag water in . daar heb ik helaas ook geen oplossing voor behalve klem zetten tegen andere dingen in je vaatwasser
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In sommige wasmachines zit een soort plateautje dat boven het gewone rek 'zweeft'. (geen idee waar dat voor is trouwens, om houten lepels op te leggen ofzo?) Als je daar je bakjes onder zet, kunnen ze niet omkiepen, omdat ze dan daar tegenaan botsen en weer terugvallen.
Dat werkt bij mij in ieder geval prima. Maar ik weet niet of er veel wasmachines zijn die dat hebben.
De soortelijke warmte van de meeste kunstoffen is 1700 J(kgK) en van glas 800 J(kgK). Plastik heeft dus meer latente warmte in zich dan glas en aardewerk en zou zich zelf dus moeten drogen.
De s.w. van metaal ligt rond de 500, dus dat koelt nog sneller af en toch is het droog en plastic niet.
Er moet dus wat anders aan de hand zijn.
Zou het zo kunnen zijn dat plastic water absorbeert en aardewerk, glas en metaal niet? Dat water komt dan tijdens het drogen weer naar buiten, vandaar de druppeltjes.