Natter door koud water?

Het lijkt of een theedoek natter wordt, als ik iets afdroog dat koud afgewassen is in vergelijking met iets dat warm is afgewassen.

Toegevoegd na 4 dagen:
Iedereen bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (3)

Dat klopt. Warm water verdampt makkelijker. De afgewassen spullen zijn van zichzelf al droger, maar de doek zelf zal ook minder snel vochtig worden, doordat het warmere water er ook sneller uit verdammpt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
true statement.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
perfect
Cryofiel
13 jaar geleden
Helemaal goed.
Ivana
13 jaar geleden
Het maakt ook nog verschil of je er afwasmiddel aanhebt toegevoegd, of met koud hebt gewassen zonder afwasmiddel.
Zonder afwasmiddel blijft het langer nat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteraard zijn er meer factoren Ivana, maar dat was de vraag niet :)
Aanvullend op wat Widar zegt (of misschien is 't wel een belangrijkere factor): een koude natte doek voel je veel beter, omdat 't temperatuursverschil met je lichaam veel hoger is dan als je een warme natte doek zou hebben.
Het temperatuurscontrast is veel hoger. Hoe hoger een contrast, hoe meer het merkbaar is. (Niet alleen hier, maar ook in het algemeen heel vaak.)
Steek je je hand in water van 10 graden, dan voel je dat véél beter dan als je je hand in water van 25 graden zou steken. Toch zijn beide emmers water even 'nat'.
Zo ook met die doeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ha, ook een goeie! Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb je een punt, maar dat valt natuurlijk eenvoudig te testen. Men wasse een boel borden af. De helft in heet water, de helft in een stuk kouder water. Men droge beide helften met een doek van dezelfde makelij. Men wringe vervolgens beide doeken uit en kijke naar de resulterende hoeveelheid water. Of men wege de zaak of verzinne iets. Ik wed dat bij de warme helft er minder water in de doek zit. (Alleen al omdat het gewoon sneller van de borden is verdampt.)
Was iets warm af,laat het 5 minuten in een afdruiprek staan en je hoeft het nog slechts op te wrijven,zo droog is het dan al. Als je dat zelfde met koud water doet,zal het bordje of wat dan ook nog nat zijn.