Komt Glascorrosie op ten duur altijd voor bij vaatwassers, of is er iets tegen welke duurzaam werkt?

Heb dus net een nieuwe vaatwasser, maar ben bang dat mijn glazen dof gaan worden. Dat zou ik zonde vinden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Glascorrosie heeft te maken met de hardheid van het water. Vaatwasmiddelen verzachten het water, waardoor glascorrosie ( het lijkt gek, maar is toch zo ) sneller optreedt.
Hoe zachter het water, hoe minder ionen erin zitten en hoe makkelijker de ionen uit het glas het water in gaan.
Harder water biedt daar een soort "tegendruk" tegen.
Ik weet even niet hoe ik dat beter onder woorden kan brengen.
Er is een bekend merk afwasmiddel , sun, waar zinkzouten in zitten die de kleine putjes in het glas opvullen.
Glascorrosie vindt evengoed plaats, maar je ziet het niet, omdat daar dus die zinkzouten gaan zitten.
Die zijn overigens niet schadelijk voor de gezondheid.
Het heeft dus niets met agressiviteit van het vaatwasmiddel te maken.
Hoe beter het vaatwasmiddel, hoe zachter het water wordt, hoe meer glascorrosie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wellicht heeft de vaatwasmiddelenfabrikant het trucje van Sun (aaah, wat een rotnaam :)) overgenomen.
Of misschien gebruik je wel het vaatwasmiddel van mijn grote concurrent.
Je kan met zinkzouten zelfs gecorrodeerd glaswerk herstellen, hoewel dat met het blote oog nauwelijks te zien is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Sun zitten inderdaad de zinkzouten.
Ik verkoop (en maak) Bio-Claire.
Vooralsnog alleen voor de horeca een vloeibaar product, maar we zijn druk bezig met poeders en tabletten te ontwikkelen voor de consumentenmarkt. Ik kan je zeggen dat het lastig concurreren is tegen henkel, unilever, johnsson ........
Zij raggen met een paar miljoen via RTL hun producten de keukenkastjes in tot je er doodziek van wordt.
Of mensen willen of niet, maar ze kopen hun troep.

Andere antwoorden (2)

Van sommige agressieve middelen kan glascorrosie ontstaan.

Maar vaak heeft het te maken met de kwaliteit van het glas. Goedkope glazen krijgen het sneller.

Uit ervaring weet ik dat met losse poeder minder glascorrosie ontstaat, maar uiteindelijk zal ieder glas min of meer aangetast worden.

Kristal nooit in de vaatwasser doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ken het fenomeen. volgens mij altijd. en werkt niets duurzaam ertegen. glaswerk voelt 'raar' aan na in de vaatwasser geweest te zijn. ik zou het fijnere glaswerk, drinkglazen bijv. liefst apart wassen.