Hoe lang moet je na het programma de vaatwasser dichtlaten om het te laten drogen?

Heb dus gisteren een vaatwasser gekocht (mijn eerste), maar nadat het programma klaar was (resterende tijd was 0:00), trok ik de deur open en alles was nog vol druppels.

Kennelijk moet je dus nog een tijd wachten totdat alles droog is. Hoe lang is dat dan? De binnenkant was nog wel heet.
In de handleiding kan ik hierover niets vinden.

http://www.siemens-home.nl/producten/afwassen/afwasautomaten/SN24M200EU.html?source=browse

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
26.7K

Het beste antwoord

Sommige vaatwassers hebben een echt droogprogramma: die blazen hete, droge lucht door hun binnenste om de vaat droog te "föhnen".

De meeste vaatwassers hebben dat niet. Zo'n droogprogramma is ook nergens voor nodig, het zorgt eigenlijk alleen maar voor een hoge elektriciteitsrekening en het is slecht voor het milieu.

Ik doe het als volgt:

Wanneer de vaatwasser klaar is, zet ik meteen de deur helemaal open. Ik trek beide rekken naar buiten; daarbij schud ik de rekken wat naar voren en achteren, om de grootste druppels van de vaat af te schudden.

Doordat de deur wagenwijd openstaat en de rekken naar voren zijn getrokken, droogt de vaat zo snel mogelijk.

Plastic dingen haal ik er meestal even uit, om ze met de theedoek af te drogen. Plastic droogt namelijk erg slecht van zichzelf. Daarna zet ik ze terug op hun plek om "na te drogen".

Toegevoegd na 4 uur:

Het schudden van het rek is vooral handig om de "plasjes" water weg te krijgen die in de holle onderkant van mijn koffiemokken staan.

Verder droog ik de wijnglazen wel eens af met de theedoek, om te voorkomen dat je daar ziet waar de laatste druppel is opgedroogd.

Nog wat tips voor een schone vaat:

--  Stel je vaatwasser in op de hardheid van jouw leidingwater.

--  Vul het zoutreservoir bij wanneer de machine aangeeft dat het leeg is.

--  Glansspoelmiddel werkt echt! Koop gewoon het goedkoopste middel dat je kunt vinden, en doe dat in het reservoir.

--  Als je maar af en toe wast, gebruik je je machine dus vooral als opslagplaats voor vuile vaat. Zet de deur dan op een kier om geurtjes te voorkomen. Als jouw deur niet op een kier wil blijven staan, trek dan het bovenste rek iets naar voren - dan kan de deur niet meer dicht en staat hij dus automatisch op een kier.

--  Gebruik niet te veel poeder of blokjes - da's alleen maar goed voor de portemonnee van de fabrikant.

--  Poeder is goedkoper dan blokjes. Ten eerste kost het minder per kilo, ten tweede kun je met poeder makkelijker een klein beetje poeder nemen; met blokjes ben je verplicht altijd een heel blokje te nemen.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het is juist beter om het gelijk open te maken zodat hij dan uitdampen. Gewoon even het deurtje open laten staan en na een paar minuten zijn de druppeltjes weg. Laat je hem te lang dicht dan gaat je vaat ruiken.

Dat er nog druppels aan de vaat hangt kan soms gebeuren. Misschien had je er veel plastic in zitten. Op plastic blijft altijd vocht hangen.

Ook kan het zijn dat je een te lage temperatuur hebt gekozen, dan droogt hij minder heet.

Sommige vaatwassers zijn gewoon minder goed in drogen, maar als het programma klaar is, dan is het gewoon klaar en kun je het open maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Open maken kan natuurlijk zodra het programma klaar is.

Uitladen is een ander verhaal.
Ik moet ook altijd een hele tijd wachten tot alles droog is.
Daarom zet ik de machine over het algemeen 's avonds aan en dan kan ik de boel 's ochtends opruimen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij doen, doen als de vaatwasser het klaar signaal geeft, altijd meteen de deur op een kiertje.

De vaat die er in zit heeft nog een hoge vochtigheidsgraad en warmte en kan daardoor goed zijn vocht via het kiertje kwijt. ALs wij dat niet doen dan blijft de vaat vrij lang nog klam en vochtig.

Natuurlijk als wij 's avonds de vaatwasser aan doen (voor het slapen gaan) dan doen wij pas 's morgens de vaatwasser open. Deze heeft dan de hele nacht kunne drogen en dan is de vaat wel lekker droog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn siemens piept twee keer. 1x na afloop van het wasprogramma als teken dat je de deur mag openmaken en 1x nadat de boel droog is (ong 20 minuten later). Dus je hoeft echt geen timer te zetten om te weten of je vaat droog is.

Toegevoegd na 55 seconden:
O, na de 1e keer piepen wel gewoon de deur dicht laten, tenzij je er iets erg hard uit nodig hebt
13 jaar geleden
Als hij klaar is zet ik hem uit doe ik de deur een stukje open en na uurtje is hij droog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ergens gelezen dat je de deur niet op een te klein kiertje open moet zetten. Er gaat dan mogelijk te veel hete lucht en damp langs de display met tiptoetsen. De display van mijn Bosch Logixx werkte gisteren niet meer. Misschien heeft het een met het ander te maken. Vanochtend werkte hij na een nachtje rust weer. Ik doe de deur nu voor de zekerheid wat wijder open om de vaat te laten drogen.