Wie heeft DE oplossing voor het schoon/glimmend houden van de roestvrijstalen apparaten in mijn keuken?

Zoals de achterwand van het fornuis, de buitenkant van de oven, de afzuigkap...heb al talloze middeltjes geprobeerd maar niets werkt echt goed!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Blijvend glimmend houden zal bij goed RVS nooit lukken en dat is ook precies waarom het RVS is.
RVS roest (oxideert) namelijk wél, maar de oxidelaag is zó ontzettend dicht, dat het functioneert als beschermlaag tegen verdere aantasting. Die oxidelaag is mat / dof.
Elke keer als je die met allerlei schuurmiddeltjes verwijdert, glimt het een tijdje, maar dan vormt zich een nieuw oxidelaagje, tot het moment aangebroken is dat je door je materiaal heen bent (maar dat gebeurt niet snel hoor).
Hetzelfde doet zich voor bij aluminium. Dat kun je om diezelfde reden niet glimmend houden.
Een mogelijkheid zou zijn om het inderdaad glimmend te polijsten en dan meteen blanke lak of blanke vernis erover aanbrengen, zodat zich geen oxidelaag kan vormen.
Maar ja, of je nou je fornuis in de vernis wilt zetten ?

Tip : Als je polijst, blijf er dan 24 uur helemaal vanaf, zodat zich een egale oxidelaag kan vormen.
Daar waar huidvet zit, komt geen / een andere oxidelaag en die vlek blijf je dus zien.
Ik werk veel met RVS en polijst altijd met een scots schuurspons, maar dan een professionele.
Die kun je voor een prikkie kopen bij een zaak waar ze bijvoorbeeld las-gereedschappen verkopen of bij de betere gereedschapswinkels.

Succes !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Regelmatig schoonmaken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Van mr. muscle heb je zo'n busje staalfix.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik vaak gewoon een beetje jif om het roestvrijstalen aanrecht weer mooi glimmend te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je geen schuursponsje gebruikt valt dat best wel mee.
Bij ons worden de spoelbak, de wasbak en de kraan in de keuken er weer mooi schoon en glimmend van.
Uxor polish van Henkel aanbrengen met droge doek op droog oppervlak: fantastisch

Toegevoegd na 4 minuten:
weet niet waar het te koop is maar er staat een tel.nr op de fles: 030-6082222 succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem altijd 'RVS reiniger' van het Kruidvat. Een flesje met wit spul dat je op een goed uitgewrongen doek of spons doet en dan met draaiende bewegingen het oppervlak schoonmaakt. Daarna met een droge doek of prop keukenpapier droogwrijven voor het mooiste resultaat. Zelfs mijn RVS. pannen blijven krasvrij en blinken je tegemoet. Werkt perfect, zelfs net zo goed als HG spray voor RVS. is alleen een stuk goedkoper.
amc
13 jaar geleden
Dasty. 2 euro bij de wibra. Superspul en werkt ook op rvs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de gewone staalfix gebruiken en voor t oppoetsen en glimmen glassex
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Baby doekjes. Van die billendoekjes weet je wel? De olie die er in zit laat je rvs apparatuur weer mooi glimmen. niet voor eeuwig natuurlijk maar het glimt weer als een spiegeltje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt geen speciale middeltjes nodig.

Ik doe het zo:

Schoonmaken met keukenontvetter. Daarna met een schone natte doek goed alle restjes keukenontvetter afnemen en na-wrijven met een droge theedoek.

Desgewenst kun je het nog heel icht insmeren met een beetje slaolie.

Gegarandeerd streeploos schoon!