Hoeveel bacteriën zitten er ongeveer op een stuk zeep?

Daar zitten ze toch ook?

Toegevoegd na 4 dagen:
Iedereen bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moeten we ook zeep gaan wassen? haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja! En dát stuk zeep dan ook weer, etc...

Antwoorden (5)

Ligt misschien ook aan wie er daarvoor z'n handen (etc) mee gewassen heeft en hoe vies die waren...
Hier http://www.larsvanstraaten.nl/Zeep.htm een verhaal dat suggereert dat je handen met (niet-desinfecterende) zeep wassen misschien nog minder schoon is dan je handen helemaal niet wassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En ik was mijn handen zo vaak per dag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je handen wassen omdat je daarmee denkt alle bacteriën te verwijderen is zinloos. Dan zou je ze moeten desinfecteren.
Maar regelmatig je handen wassen is natuurlijk wel nuttig om schone handen te hebben en het zal het aantal bacteriën wel doen afnemen. Maar gebruik dan liever een zeeppompje ipv een stuk zeep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je handen moet je wassen na bijvoorbeeld wc-gebruik en voor het bereiden van eten. Maar dan kun je beter desinfecterende zeep uit een pompje gebruiken.
Ontelbaar veel, meest niet schadelijke, bacteriën zitten er op een stuk zeep.
Helemaal afhankelijk waar het ligt,hoe lang het er al ligt of het pas gebruikt is enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We moeten niet bang zijn voor bacteriën, sterker nog, hoe meer we ermee in aanraking komen hoe beter. Laat de kids lekker rommelen in de zandbak, dat helpt hun weerstand op latere leeftijd. In onze darmen zit een kilo (!) bacteriën die gratis vitamine K voor ons maken uit vezels die wij niet verteren kunnen. Bacteriën zitten echt overal, in je bed, je matras, toetsenbord, op bioscoopstoelen, treinstoelen en ga maar door. Dus ja ook op zeep. Hoeveel dat is hangt af van het soort zeep en hoe lang het nat ligt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima, maar wel handen wassen voor het eten etc. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies!
Gewone zeep gebruik je niet als ontsmettings- maar als ontvettingsmiddel. Je wast er het vuil mee van je lijf en daarmee veel bacteriën. Als er sprake van een bacterieel evenwicht is, de meeste bacteriën zijn nuttig, dan kan het helemaal geen kwaad dat ze op een stuk zeep zitten. De hoeveelheid loopt al gauw in de miljoenen tot miljarden. Beter dan desinfecterende zeep, waarmee je dat evenwicht verstoort, is ieder zijn eigen stuk zeep of een pompje met vloeibare zeep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, pompje lijkt me ok, alleen dat opent weer een discussie over:" hoeveel bacteriën zitten op de drukknop van een zeeppomp?" ;)) Maar (ik begin alvast) je drukt er alleen op als je vieze handen hebt, daarna was je ze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies! Het gaat er uiteindelijk om hoe groot het verspreidingsrisico van ziekteverwekkers is. Anders moet je ziekenhuisachtige oplossingen toepassen, zoals elleboog- of voetbediening van kranen en pompjes. Maar ik moet zeggen dat ik die zeeppompjes zelf af en toe ook een wasbeurt geef, vooral die in de keuken. :-)
Dat is ook afhankelijk van de grootte van het stuk zeep.Je kunt je voorstellen,dat op een net in gebruik genomen stuk zeep, meer plaats is, dan op een stuk, dat al half afgesleten is. Maar het kunnen er ontelbaar veel zijn.