Is het waar dat je verroeste voorwerpen kunt ontroesten met cola?

Het schijnt een broodje-aap verhaal te zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
18.3K

Het beste antwoord

Kijk deze video eens van de Mythbusters.

Na het kijken ervan heb je, je antwoord.

Is best de moeite waard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Nee het is geen broodje aap verhaal.
Zet maar een roestige spijker een nacht in cola, de volgende ochtend is de roest verdwenen.
De cola natuurlijk niet gaan drinken waar de spijker in heeft gelegen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Werkt echt hoor
Mijn droogmolen was helemaal vast geroest (ijzeren pijp in de grond waar de molen in stond) fles goedkope cola gekocht en er in gegoten, beetje bewegen en laten inwerken en los was ie weer, hij kon weer draaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan wel degelijk, alleen is het niet zo effectief omdat het voorwerp daarna sneller weer gaat roesten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo Klaas1952,

Het lost roest wel degelijk op, maar verwacht er geen wonderen van.
Het werkt alleen bij "vliegroest",dat wat je weleens op fietsvelgen hebt.

Als de roest enigszins is ingevreten heb je niks meer aan Cola

Groeten Leonard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het werkt een beetje. Ik had laatst een dikke schroef die verroest was en vast zat, maar dit lukt niet na een nachtje cola weer gangbaar te krijgen..
Ik heb de ervaring dat oppervlakkige roest goed weggaat, maar daarna moet je het snel behandelen met een roestwerend middel, of insmeren met WD40, ander komt de roest zo weer terug!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat is het zeker niet. Het werkt!
Cola is ook een goede ontkalker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gooi het ook wel eens in de gootsteen, schijnt ook nog een preventief te zijn voor verstoppingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
werkt prima! Vooral oxidatie laagjes. Probeer eens met een oude koperen munt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
probeer het maar eens, niks mis mee want het werkt prima.

Toegevoegd na 48 seconden:
wat dacht je van een wc ontkalken? toppie spul.