Hoe krijg je vergeeld ivoor witter?

Heb schaakstukken van ivoor die in de loop der jaren duidelijk geler zijn geworden. Is daar iets aan te doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
19.3K

Het beste antwoord

* Door veroudering van het organische gedeelte in ivoor verkleuren sommige bestanddelen, waardoor het ivoor in de loop van de tijd een geler uiterlijk krijgt. Deze verandering gebeurt in het donker. In het licht kan deze verkleuring een beetje teruggedraaid worden. Hoeveel licht hiervoor nodig is, wordt in de literatuur niet beschreven. Het beste is daarom een ivoren voorwerp in gelijkmatig licht te laten liggen (niet in de volle zon) en eventueel af en toe om te draaien zodat alle kanten aan even veel licht bloot worden gesteld.

Als een ivoren object vies is, kan men het met een doekje met heel weinig vocht (nat doekje helemaal uitwringen) afnemen. Dit geldt uiteraard alléén voor objecten zonder beschildering of andere soorten versiering.

Namens het Rijksmuseum voor Volkenkunde

* Schoonmaken met een zachte doek met wat terpetine.
Daarna in het licht laten drogen.

* Vergeeld ivoor knapt u op met een mengsel van zout en citroen. Daarna oppoetsen met een oude nylon kous.

Toegevoegd na 1 minuut:
Poetsen met een zacht borsteltje met melk schijnt ook te werken en lijkt mij nog het minst schade-gevoelig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Uit de eerste bron: "Ivoor kan men bleken door toepassing van waterstofperoxide en zonlicht."

Uit de tweede: "Ivoren snijwerken en sieraden vergelen. Als dit is gebeurd kun je de voorwerpen schoonmaken door ze in één liter heet water met daarin twee theelepels vlekkenzout te leggen.
Wat ook helpt is om het met spiritus schoon te maken. Let op: spoel het ivoren voorwerp wel direct af met schoon water.
Verder kun je het ivoor ook schoonmaken met een zachte doek met wat terpentine. Leg het daarna in de zon te drogen."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik studeer zelf pianotechniek en heb leuke verhalen van technici gehoord: zij namen hun ivoren pianotoetsen mee naar hun tandarts, haha!! In ruil voor een stembeurt voor de piano werden de toetsen gebleekt. Hulde an de tandarts ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou tandpasta en tandenborstel niet helpen?