Heeft iemand weleens een wollen dekbed (van Texelse schapen) gewassen en zo ja ging dat goed?

Wij hebben 4 seizoensdekbedden, die volgens het etiket alleen gestoomd mogen worden. Maar dat kost erg veel geld. Vandaar deze vraag.

Bijkomend probleem is, dat onze wasautomaat vrij nieuw is en er één is die weinig water gebruikt (energielabel A) en een dekbed groot is.

Ik zou heel erg graag willen weten of iemand hier ervaring(en) en evt. advies in heeft.

Bij voorbaat mijn hartelijke dank.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

ja ...ik heb zo een dekbed wel eens gewassen in de machine op het wolwasprogramma...ik heb het wel 3 keer achter elkaar gedaan en telkens tussendoor het dekbed eruit gehaald en er weer anders in terug geduwd... omdat het zo groot is, kan het niet vrij bewegen en blijft tijdens het wassen op de zelfde manier zitten als je het erin hebt gedaan... helemaal ideaal is het niet hoor...
Daarna buiten laten drogen... niet gecentrifugeerd, want daar heeft wol een hekel aan.. dat drogen duurde best wel lang... als het waait helpt het wel...
Daarna heb ik het dekbed flink uitgeklopt en met de stofzuiger gezogen...er kwam toen nog veel stoffigheid uit... het rook daarna wel weer lekker fris en de vlekjes waren uit de stof... en daar was het om te doen...
maar of ik het weer zelf zou doen... misschien is een professionele reiniging een betere optie...

Toegevoegd op 26-04-2009 19:04:36
zo heb ik ook de ondertijk gewassen die we op het waterbed hebben...die is ook met wol gevuld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deva, dank je voor je reactie. Als ik het zo lees, dan weet ik waarom ik het nog steeds niet heb aangedurft om ze te wassen. Tsja...., chemisch laten reinigen :s
maar dat is echt ongelooflijk duur.
Ze rekenen per dekbed en aangezien het 4 seizoenendekbedden zijn, zijn het 4 stuks die evt. te reinigen zijn. De dekbedden zijn een jaar of 10 oud en de tijken zijn m.n. aan de bovenzijde vuil, vandaar dat ik ze erg graag gereinigd wilde hebben.

Andere antwoorden (3)

wij wassen de onze gewoon in de wasmachine op het normale programma (40 graden) en centrifugeren 'm ook (1600 toeren) en dat is tot nu altijd goed gegaan, wel buiten uithangen en NIET in de droger, uitkloppen en klaar.
Wel per laag (4 seizoenen bestaat uit 2 lagen, een dikke en een dunne) in de wasmachine, niet samen.
Tussendoor reiniging: uithangen als het mistig is, werkt ook erg verfrissend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prana, zijn jouw dekbedden ook in vierkanten doorgestikt en is het wol ook één geheel? Ik zou het niet op 40 graden durven te wassen en zeker niet op 1600 toeren durven te centrifugeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
40 graden is maar 2 a 3 graden warmer dan wanneer ik eronder lig, kan ie blijkbaar prima hebben, maar als je het niet vertrouwd was je 'm toch op 30, is met de huidige wasmiddelen ook OK.
Ja, in vierkanten gestikt, om de wollen mat op z'n plaats te houden.
wij hebben die op Texel gekocht, een jaar of 10 geleden. Alles zit nog netjes op z'n plaats ook na geregeld centrifugeren, maar weer geld als je het niet vertrouwd, niet doen, dan wel uit leggen op liggers (touwtjes tussen twee lijnen gespannen) door het gewicht van de natte wol heb je namelijk lans dat het verschuift in de vierkanten en geloof me dat wil je niet.
Nee. Ik kan je aanraden een dekbed met kunststof vulling aan te schaffen: licht en warm. Gaat op 95 graden in de wasmachine en is vrijwel droog als het er uitkomt. Ik kan het zo vaak wassen als ik wil. Ideaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Melissa, aan die optie heb ik natuurlijk ook allang gedacht, maar het zijn dure dekbedden die je niet zo snel weggooid. Omdat chemisch reinigen erg duur is, speelde ik met de gedachte of het misschien tóch mogelijk is om ze zelf te wassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kunstof dekbed betekent bij mij zweten tot ik m'n bed uitdrijf (of geschopt wordt door mijn vrouw :-) )
Die van ons gaat gewoon in de wasmachine en ook in de droger ( met een bal) daarna flink opschudden et voila