Zitten rouwvliegjes ook in orchideeëngrond?

Naast een aantal gewone kamerplanten heb ik best wel veel orchideeën staan. Omdat zich op enig moment een plaag van rouwvliegjes heeft ontwikkeld, heb ik vleesetende planten aangeschaft. Nooit geweten dat die bijzonder vochtminnend zijn, waardoor de plaag eigenlijk alleen maar verergerde. Tenzij er iemand een geweldig ander idee heeft, denk ik er nu ernstig over om de rouwvliegjes te bestrijden met aaltjes. Die moeten dan opgelost in de potgrond worden verspreid etc. Ik vraag mij nu alleen af of ik dat ook bij mijn orchideeën moet doen. Dat zijn uiterst gevoelige planten en ik weet dus a: niet of de rouwvliegjes ook huizen in de orchideeën (dat is gewoon niet te volgen) en b: of die aaltjes schadelijk zijn voor mijn orchideeën. Alle planten opruimen en inruilen voor kunststofplanten is wel een rigoureuze en laatste maatregel die ik het liefst wil voorkomen. Is er iemand die ervaringen heeft?

een jaar geleden
1.7K
TurfGraver
een jaar geleden
Rouwvliegjes zitten in de (vochtige) grond. Maakt niet uit wat voor plant.
Aaltjes doen je plant geen kwaad.
TurfGraver
een jaar geleden
Ooo, voor de mierenn3uk3rs. Niet de vliejes maar zij larven leven in de grond. ;/
Rieneke1
een jaar geleden
Ik weet zo net nog niet of die vliegjes ook in je orchideeëngrond zitten, want die is niet echt te vergelijken met potgrond, dat is veel compacter. Ik heb ze weg gekregen met aftreksel van kaneel. Eerst de potgrond flink laten opdrogen, en dan twee eetlepels kaneel oplossen in kokend water. Goed roeren en laten afkoelen. Dan het water (zonder de drab op de bodem) over de grond gieten. Bij mij moest ik het nog een keer herhalen, maar toen was ik er van af. Succes!

Antwoorden (1)

Rouwvliegjes kunnen voorkomen in orchideeëngrond, maar het is niet noodzakelijk. Rouwvliegjes zijn een soort schimmels die voorkomen in organische materialen zoals compost, dus als de grond compost bevat, is de kans groter dat er rouwvliegjes in voorkomen.
9 maanden geleden