hoe kan je een een pantalon/ colbertjasje zelf stomen op de ouderwetse manier?

zonder stoomstrijkijzer of naar de stomerij te brengen.

een jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Bij een stomerij wordt je kleding, in tegenstelling tot de naam, natuurlijk chemisch gereinigd dus wat anders dan een strijkbout er overheen halen. Met stoom, zoals in de badkamer hangen tijdens het douchen of met een speciale kledingstomer kan je je kleding wel een beetje opfrissen dus bij luchtjes. Of zelf het risico nemen met wassen op een speciaal programma. Zou dat zeker niet doen bij wol.
Hier een linkje over het kreukvrij maken, dat je overigens ook zelf kan vinden met een zoekmachine.
https://www.libelle.nl/persoonlijk/zo-krijg-je-kreukels-uit-je-kleding-zonder-te-strijken~b0ff371c/#:~:text=Badkamer,zelf%20tegelijkertijd%20ook%20gaan%20douchen.
https://cleaninn.nl/watisstomen.html#:~:text=met%20'stoom'%20wordt%20schoongemaakt%2C,het%20woord%20stomerij%20dat%20suggereert.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Toevoeging. Je zou nog wat etherische olie of neemolie kunnen toevoegen aan de stoom, voor iets meer ontsmetting.
https://www.laurastar.nl/niet-meer-naar-de-stomerij-te-gaan/art20.html

Antwoorden (1)

Maak een grote katoenen doek nat, knijp die uit tot ie niet meer drupt en leg die over het te stomen kledingstuk heen. Druk dan het warme (of hete, naar gelang de stof van het kledingstuk dit voorschrijft) strijkijzer op de vochtige doek, dan hoor je het sissen. Gebruik voor het volgende deel van het kledingstuk telkens een nieuw vochtig deel van de katoenen doek. Maak de doek opnieuw nat als die in z'n geheel droog gestoomd is maar je nog niet de hele pantalon of het hele jasje behandeld hebt.
Amadea
een jaar geleden