Waarom komt er bruine smurrie uit mijn soepkom nadat deze in de magnetron is geweest? En nee, het is geen soep.

Het lijkt te komen uit de 'barstjes' (van die haarvaatjes) van de kom...
Ik denk dat het einde van de mok betekent, maar ben benieuwd wat die smurrie is...

3 jaar geleden
1.4K
Utrecht
3 jaar geleden
Er zal ergens een holle ruimte zitten: een dubbele wand in de kom of ergens bij de aanhechting van de oren. Of een blaasje onder het emaille.
De magnetron warmt alle water op; ook de smurrie in de kom. De kleine hoeveelheid raakt aan de kook en door de overdruk, drukt de stoom de smurrie eruit.
En wat de smurrie is.... oude soep, ingedikt afwaswater......

Antwoorden (1)

Sommige soorten aardewerk hebben glazuur, dat ook metaaldeeltjes bevat. Dit aardewerk is niet geschikt voor de magnetron, maar dat is niet altijd aangegeven. Je zal meteen merken, dat de kom heet wordt zonder dat er iets inzit en je plaatst hem in de magnetron. Door de hitte kunnen de haarscheurtjes die vuil bevatten gaan lekken.