Waarom worden de meeste ovens nog steeds standaard met een klep gemaakt en niet met een deur?

Het is altijd een crime (vooral als je al rugklachten hebt) om achter in de oven te komen wanneer je die klep ook nog eens open moet hebben staan.

Er wordt zoveel veranderd onder het motto: 'Gemak dient de mens', dus ik vraag mij af of hier een andere logische verklaring achter zit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K
Cryofiel
13 jaar geleden
Je kunt overwegen de oven op pakhoogte in te laten bouwen. Ik heb vrienden die dat hebben gedaan. Links van de spoelbak met aanrecht de vaatwasser, op ongeveer anderhalve meter hoogte (weet het niet precies uit m'n hoofd). Rechts de oven op dezelfde hoogte. Erg praktisch!

Het beste antwoord

Leuke vraag! Ik denk dat het deels komt omdat mensen dan een rechts of links openslaande deur willen. Een producent bedient dan dus een kleinere groep. Of je moet het zelf kunnen instellen, zoals bij sommige koelkasten maar daar betaal je dan wel weer voor.

In de horeca heb je ze trouwens wel en om ze dan open te houden is dan wat ingewikkeld. En je wilt echt geen hete ovendeur tegen je ellenboog als je net de hete lasagne uit de oven aan het vissen bent. Bovendien neemt het dan een halve boog extra als ruimte in ipv van een kwart als je de ovendeur naar beneden doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

BEscherming wellicht? Het risico je hete lasagne scheef te houden en over je heen te krijgen is wat lager als je een klep hebt, dan bij een deur die zijdelings tegen je elleboog draait
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kennissen van me hebben pas hun keuken laten verbouwen en die hebben nu een oven met een klepdeurtje dat onder de oven geduwd kan worden.
Ik vond het een mooie oplossing (weet niet meer welk merk)
anneliez
13 jaar geleden
Tegenwoordig heeft o.a. Electrolux een oven met een deur die je zowel links als rechts kunt bestellen. Ik vond het prijsverschil (6 jaar geleden) best hoog, dus ik ben voor de klep gegaan. Wel is mijn oven op 'ooghoogte' ingebouwd en dat scheelt al een hoop gebuk en gepriegel.