Kan een blok zeep bederven?

Ik heb altijd zo'n zeepblok bij mijn wasbak staan. Van vloeibare materialen weet ik dat de meeste bederfelijk zijn. Geldt dit ook voor harde, vaste zeep?

3 jaar geleden
8.4K

Antwoorden (3)

Zeep, ook een blok zeep, heeft een houdbaarheidsdatum. Maar als deze datum is verstreken betekent dit niet dat de zeep niet goed meer is, en al helemaal niet dat hij is bedorven.
Eigenlijk kan je uitgaan van je eigen zintuigen. Ziet de zeep er ranzig uit, bijvoorbeeld doordat er schimmelvorming op zit, dan is de zeep bedorven. Dit gebeurt eerder met handgemaakte zepen omdat daar natuurlijk oliën en andere natuurlijke bestanddelen in zitten, die eerder bederven. Voor deze zepen wordt daarom geadviseerd om ze binnen een jaar op te gebruiken.
Ook als de zeep is "uitgedroogd" en begint te barsten, of als de geur veranderd, dan heeft de zeep het einde van zijn houdbaarheidstermijn bereikt.
Voor alle andere zepen geldt, dat als ze nog schuimen ze nog effectief moeten zijn.
3 jaar geleden
Zeep blijft zeker een jaar houdbaar. Daarna is de zeep nog steeds goed te gebruiken. De geur, kleur en werking kunnen wel iets anders worden. Als een zeep stinkt of dubieuze plekken krijgt die er in het begin niet waren, kan je het beter weggooien.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Niet elk blok zeep is hetzelfde.
Daardoor kun je niet een perfect antwoord opgeven.

Elk blok blijft sowieso een jaar goed.
Hoe minder toevoegingen, hoe beter (vaak) houdbaar.
Kijk maar naar de originele Aleppo zeep. Deze gebruik ik zelf ook.
Het enige dat gebeurt, is dat de buitenkant droger wordt. De binnenkant blijft groenig.
Deze zepen drogen in het land van herkomst in de volle zon.
Deze zepen schuimen ook minimaal, omdat ze voornamelijk bestaan uit olijfolie en laurierbes.
De traditionele Marseille zeep, idem.

Omdat ik niet weet welk blok jij gebruikt.
Een jaar blijft de zeep sowieso goed. De zeep kan alleen wat indrogen.
Zitten er natuurlijke toevoegingen in, zoals bloemetjes, kruiden, dan kunnen deze door het vocht vies worden. Dat heeft verder geen invloed.
Gaat de zeep stinken (ruik je echt wel), dan kun je deze beter weggooien. De kans hierop is echter miniem.

En, bij ons op school hadden we vroeger van die gele blokken met zeep.
Na een jaar was de zeep nog niet op, maar wel nog prima!