Kan ik hier in Nederland toiletpapier kopen dat gemaakt is van kartonnen drankverpakkingen?

In onze gemeente mogen de kartonnen drankverpakkingen bij het plastic afval en volgens een woordvoerder van de gemeente word van het karton toiletpapier gemaakt.

4 jaar geleden
1.7K
ronron1212
4 jaar geleden
https://100procenteco.nl/product/eco-toiletpapier-moka-2/
Griffin
4 jaar geleden
Drankverpakkingen zijn niet geschikt als toiletpapier, er zit een laminaat van kunststof tussen die zich moeilijk laat verwijderen.
Emile
4 jaar geleden
Volgens de gemeente gaan die kartonnen drankverpakkingen naar een papierfabriek in het Limburgse Swalmen maar weten niet onder welk merk of waar dit in Nederland verkocht word.
MasterSword
4 jaar geleden
Je kunt een bidet wc kopen, scheelt een hoop papier.

Antwoorden (2)

Steeds meer wordt toiletpapier en tissue gemaakt van het karton van kartonnen drankverpakkingen. Op jouw verpakking WC-papier staat niet hoe het gemaakt is, maar je kan er van op dat het van afval komt.
Afval-drankverpakkingen gaan naar Wepa, een bedrijf bij Roermond, dat er tissues, handdoekjes en toiletpapier van maakt. Dat zijn producten die een sterke vezel nodig hebben, want ja: anders prik je erdoorheen. De plastic fractie, zowel het plastic laagje op het karton als de dop, worden nog niet verwerkt, maar daar wordt hard aan gewerkt, zegt Wepa. Dat er aluminiumfolie in de sappakken zit, is daarbij geen probleem. ‘We zijn bezig om de plastic fractie te verwerken tot bijvoorbeeld de zwarte wielen van speelgoed. Als dat lukt, zullen we er geen last van hebben dat er aluminiumdeeltjes in zitten.’
Met andere woorden: je kan het overal kopen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nee, als particulier kan dit niet. Dit product wordt uitsluitend verkocht aan de zakelijke markt: banken, scholen, gemeenten, hotels enzovoorts.
Sinds 25 april 2016 produceert papierfabriek Van Houtum in Swalmen wc-papier en papieren handdoekjes met als grondstof kartonnen drankverpakkingen. Merknaam: Satino Black.
Bronnen: https://vnp.nl/nieuws/laatste-nieuws/van-houtum-maakt-wc-papier-van-gebruikte-drankenkartons
https://www.sigmaonline.nl/2017/06/houtum-scoort-radicale-innovatie/