Pan met Teflon binnenkant aan laten branden, lijkt niet beschadigd; toch niet meer gebruiken?

In verband met microscopisch kleine deeltjes Teflon (kankerverwekkend?)

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (2)

Niet meer gebruiken! Bij pannen met een teflonlaag is de factor 'temperatuur' belangrijk. Zodra de pan een temperatuur van 260 graden heeft bereikt gaat de kwaliteit van de teflonlaag achteruit. Bij 327 graden heeft de teflonlaag het smeltpunt bereikt en bij 350 graden begint teflon te ontleden.( Ons karbonaadje braden we gemiddeld op een temperatuur tussen de 200 en 230 graden.) Bij normaal gebruik kan je gewoon veilig koken met pannen met een teflonlaag. Zodra de pan veel te heet wordt kunnen er giftige stoffen vrijkomen, omdat de teflonlaag dan begint te smelten
fremar
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@fremar
Het gevaar zit niet in het smelten, maar in de ontleding (pyrolyse) van de teflonlaag. Bij smelten verandert een stof niet van chemische samenstelling, maar bij pyrolyse wordt de stof ontleed (in dit geval in diverse gifstoffen).
Beter NIET meer gebruiken.
Volgens DuPont, de uitvinder en nog altijd (een van de) belangrijkste fabrikanten van teflon, begint teflon vanaf 260 graden Celsius kapot te gaan door de hitte, maar begint dat pas bij 350 graden in significante mate op te treden. Tefal meldt dezelfde 260 graden als bovengrens voor veilig koken en bakken.
Verder zijn er diverse studies gedaan, waarbij 200 graden wel wordt genoemd als de temperatuur vanaf waar het gevaarlijk voor vogels kan zijn en 280 graden als temperatuur vanaf waar de afbraak door hitte (pyrolyse) inzet.
Dat zijn overigens behoorlijk hoge temperaturen. Ter vergelijking:
Bij 150 graden verbrandt boter;
Bij 190 graden begint ongeraffineerde olijfolie en reuzel te roken;
Bij 230 graden beginnen geraffineerde olijfolie, arachide- en zonnebloemolie te roken;
Bij 260 tot 270 graden rookt elke plantaardige olie en dierlijk vet.