Hoofdkussen al 20 jaar oud. Kan dit kwaad?

Ik heb al vaak nieuwe hoofdkussens geprobeerd maar uiteindelijk vind ik ze allemaal minder prettig dan degene die ik al 20 jaar gebruik. Ik vraag me voornamelijk af of het wel hygiënisch is om zo lang hetzelfde hoofdkussen te gebruiken. Ik was hem wel regelmatig op 60 graden maar twijfel of dit wel voldoende is.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.3K
crispy
4 jaar geleden
Van wat voor materiaal is dat kussen en de vulling gemaakt? Sommige kunststoffen beginnen te verpulveren na langere tijd, dat is niet goed als je dat fijne stof dan inademt.
fremar
4 jaar geleden
“Een net gewassen kussensloop ruikt schoon en fris, maar wat daar onder zit blijft hetzelfde. Het wassen van het gehele kussen, mits boven de 60° C, doodt de meeste bacteriën maar het is verstandig om eens in de twee jaar het hoofdkussen te vernieuwen. Synthetische en donzen kussens kan je prima eens in de drie maanden wassen.”

Antwoorden (2)

Een gemiddeld hoofdkussen bevat 16 verschillende schimmels en van sommige kun je ziek worden. Een hoofdkussen moet afhankelijk van de soort na 4-6 jaar vervangen worden.
Dus heel gezond lijkt het me niet om 20 jaar met je hoofdkussen te doen, afgezien van het feit dat het niet genoeg ondersteuning meer biedt. Soms is het gewoon een kwestie van wennen. Maar ik herken je probleem wel. Ik kan zelf ook geen hoofdkussen vinden dat prettig ligt.
Sommige, zoals die met kapok moeten al na 1 tot 2 jaar vervangen worden.
Toegevoegd op 18 januari 2020 12:03: tekst
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Oke daar schik ik wel een beetje van. Het is een anti-allergie kussen van 100% polyester. Ik was niet alleen de kussenslopen maar ook het kussen zelf regelmatig op 60° C maar ik ben er nu wel van overtuigd dat dat dus niet voldoende is. Ik ga zeker snel een nieuwe kopen. Bedankt voor de antwoorden.
Afhankelijk van de inhoud is het o.a. hoe lang je een hoofdkussen kunt gebruiken volgens de verkoper van hoofdkussens.
Uit de bron:
De levensduur van een hoofdkussen varieert van soort tot soort en hangt natuurlijk af van het gebruik. Een goed veren kussen moet ongeveer vijf tot zes jaar mee kunnen gaan en een latex of een donzen kussen meestal vier tot vijf jaar. Een synthetisch kussen gaat twee tot vier jaar mee en een kussen gevuld met kapok ongeveer anderhalf jaar.
https://blog.smulderstextiel.nl/wanneer-moet-ik-mijn-hoofdkussen-vervangen/

Jouw hoofdkussen is erg oud en ondanks dat je het regelmatig was kan het minder goed liggen.
Dit kan liggen aan bv gewenning aan een veren kussen of juist eentje gevuld met kapok. Je hebt al nieuwe geprobeerd en prefereert je eigen oude kussen. Pas wanneer je er bv nekklachten aan overhoudt is het niet goed meer om te gebruiken. Zolang je het kussen regelmatig wast en te luchten bij een open raam of buiten neer legt kan het weinig kwaad. Trouwens vergeet ook niet dat veel transpireren in bed/op je kussen ook voor slijtage zorgt en ondanks wassen voor vlekken kan zorgen. Ook een puntje maar kan het kwaad, nee, het gaat dan meer om *is het nog fris*?