Hoe voorkom je dat handdoeken in de wasmachine/wasdroger snel slijten?

Mijn handdoeken zijn na 1 jaar al helemaal versleten, erg zonde. Wat kan ik er aan doen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
10.6K
Amadea
4 jaar geleden
Niet in de droger doen, maar buiten aan de lijn laten wapperen. Worden ze heerlijk zacht en luchtig en verslijten daar niet door.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt, maar ik helaas geen ruimte voor een droogmolen buiten (of binnen voor bijv. beddengoed).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Kan aan de kwaliteit van de handdoeken liggen of je gebruikt teveel wasmiddel. Het zou beter zijn om geen wasverzachter te gebruiken. Te heet wassen hoorde ik ook niet goed.
https://www.yumeko.nl/blog/handdoeken-onderhoud-15-tips/

Antwoorden (2)

Dat is eigenlijk niet te voorkomen. Je kunt proberen of de handdoeken ook schoon en droog worden door ze minder lang in de machine te doen.

Verschillende fabrikanten zoals Miele, Siemens en Bosch zeggen dat hun wasdroger beschikt over een trommel die het wasgoed tegen slijtage beschermt. Bijvoorbeeld door de honingraatstructuur of softdry trommels. Dit is echter een marketingtruc. Onderzoek toont dan ook aan dat een speciale trommelstructuur niet werkt.
De slijtage van kleding wordt met name veroorzaakt door wrijving tussen de kleding zelf. Het contact met de trommel is minder relevant.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dank je wel voor de reactie!
Mogelijk heb je de gewoonte om handdoeken en kleding in dezelfde was te wassen. Het nadeel hiervan is dat knopen en vooral ritsen de katoenvezels beschadigen.
https://www.yumeko.nl/blog/handdoeken-onderhoud-15-tips/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dank je wel, geen andere kleding maar misschien wel teveel handdoeken ..