Ramen lappen; hoe doe je dat het beste en met welke materialen en schoonmaakmiddelen?

Ik heb een poging gewaagd, maar het eindresultaat zag er beroerder uit dan voordat ik er mee begonnen was.
Vandaar mijn vraag.

Hoe en waarmee maak ik ramen streeploos schoon zonder dat er aanslag achterblijft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
19.8K

Het beste antwoord

Op de Italiaanse methode. Nawrijven met proppen krantenpapier. Werkt perfect.
AWM
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik de krant gelezen heb, zijn mijn vingers zwart van de inkt, dus ik zou me kunnen voorstellen dat mijn ramen dan ook zwart zullen worden...
AWM
13 jaar geleden
Het is juist de drukinkt die voor glimmende streeploze ramen zorgt. Gek hè?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja klopt. Ik heb het ook geprobeerd. Werkt goed.
Ik heb het geleerd van een afghaanse vriend. Voor mij is het dus de 'afghaanse methode' : )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op mijn manier lukte het ook niet, dus ik heb niets te verliezen. Zal het eens proberen.
Wel lullig, al die minnen op je antwoord.
Van mij een plus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat echt heel goed met proppen krantenpapier!!
Rieneke1
13 jaar geleden
voor mij is dat oma's methode, +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom nou weer al die minnen? Met kranten werkt het gewoon echt het allerbeste. +1 Overigens wel even zorgen dat de nietjes er niet meer in zitten, zodat je geen krassen op je glas krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb het geprobeerd, en ja, het viel niet tegen.
Evengoed was het nog flink poetsen, maar dit was een goed antwoord, en dat wilde ik nog even laten weten.

Andere antwoorden (12)

Het beste werkt glassex .Insprayen en met een microdoek droogwrijven.Streeploos schoon en geen raamtrekker nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien ken je de producten van Hara het is niet echt goedkoop maar het werkt super.Je hebt een raamwisser de ene kant gebruik je om het raam in te soppen, dan neem je de binnenkant van het raam af met een doekje en dan draai je de raamwisser om em trek je zo je raam schoon.Dus niet een spons, zeem en een trekker nee 1 raamwisser doet het werk.Je kunt een consulente bij je uitnodigen en zij doet je het voor.Ga maar eens kijken op de site van Hara.Succes.

Toegevoegd na 1 dag:
http://www.ha-ra.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voeg een flinke scheut schoonmaakazijn aan het water toe. Geen ander schoonmaakmiddel gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg ervoor dat je geen ramen lapt, als de zon volop op het raam schijnt. Achtergebleven druppels verdampen dan te snel en laten aanslag achter.

Verder gewoon de klassiek hollandse manier toepassen. Eerst met natte spons het raam schoonmaken. Daarna met een trekker het vocht wegstrepen.

Voor mooi resultaat kun je ook nog een gepelde en in stukken gesneden ui toevoegen aan het water. Dit schijnt helemaal een garantie te zijn tegen strepen.
13 jaar geleden
Emmer warm water, met een scheut spiritus er in. Met een grote spons het raam wassen (niet te nat), daarna met een trekker droogtrekken. De randjes met een zeemlap (afgespoeld in schoon water) afnemen. Geen streepje te bekennen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe altijd een flinke scheut "Lustra"van Ajax in warm water. Ik gebruik zo`n vacht hoes op een speciale wisser daarvoor op een lange stok want ik heb grote, hoge ramen en die maak ik echt kletsnat!
Ik woon vlak bij zee en heb dus (vooral na een storm) vaak zout/zand aanslag op mijn ramen. Hoe natter het druipt, hoe beter schoon ze worden. Dan doe ik een echt leren zeem ( want die kunstof dingen wissen toch niet ze lekker en streeploos) op mijn wisser en haal die langs de bovenkant, anders druppelt het nog van het kozijn over de ruiten. Spoel en wring de zeem goed uit en trek dan de ramen ermee schoon. Kleinere ramen doe ik gewoon met de vachtwisser zonder stok, dus met de hand. Ook weer goed spoelen over het glas, de randen langs het kozijn met de zeem drogen en dan met de wisser van links naar rechts en weer terug. Wanneer ik het bij sterke zon doe, zie ik toch af en toe een lichte streep als ik binnen kom en die haal ik weg met wat glassex op zo`n wonderdoekje van een speciale vezel ( ik kan niet op de naam komen) maar je kunt het ook gewoon met een prop krantenpapier doen.

Nog een tip: Als je de binnenkant van de ramen horizontaal droogwist en de buitenkant verticaal zie je welke kant strepen achterlaat.
amc
13 jaar geleden
Ik zeem de ramen gewoon met warm water en afwasmiddel erin. Goede spons en trekker van de Blokker een een schone theedoek om droog te wrijven.
Bij vieze ramen wel regelmatig schoon water nemen. Zo heb ik altijd schone en streeploze ramen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak heb je nog restjes aan de randen of spetters en strepen en die krijg je heel mooi weg met een schone theedoek, probeer het maar eens.
Ik wrijf de meeste dingen droog met een theedoek voor een streeploos effect ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, zo doe ik het ook.
Een trekker is aardig om droog te maken, maar met een schone theedoek wrijf je alle strepen weg.
Dus deze krijgt een Plus!
Schoon sopje met bijvoorbeeld allesreiniger, of afwasmiddel of zoiets.
Schone spons en dan een gedeelte afsponzen.
Daarna met een trekker droog maken.
Of, wat ik prettiger vind: met een goede zemen lap.
Daarna met een schone theedoek nawrijven.

Dan het volgende gedeelte.

Als het water te vuil wordt, omdat je bijvoorbeeld ook de kozijnen en vensterbanken mee wast, dan opnieuw een schoon sopje nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je nog niet zo'n ster in ramen zemen bent zou ik het gewoon met schoon water doen. Met de spons goed de ramen wassen. Vooral je spons een aantal keren uitspoelen in het schone water. Dan met de trekker van boven naar beneden of van links naar rechts de ramen droogtrekken. Tussen iedere streek met de trekker deze even droogmaken met je zeem of microvezeldoekje. Belangrijk is ook dat je de trekker zo haaks mogelijk op je raam zet en met iedere streek de vorige iets overlapt. Tot slot met een doekje of goed uitgewrongen zeem de randen droogmaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kleine raampjes krijg je schoon met een luier/billen doekje van de Kruidvat en nawrijven met keukenpapier...
Doen wij op het werk (kinderdagverblijf) altijd met de ruiten waar tekeningen op gestaan hebben, werkt perfect!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Water en een halve doorgesneden ui.
Meer heb je niet nodig, en je ramen worden streeploos schoon.
Ooit deze tip gezien in dat programma met die 2 poetsmutsen, nooit meer anders gedaan, het werkt echt en is zeker heel milieu vriendelijk.
Lekker je raam natmaken met je uiensopje, en dan
begin in een hoek en maak eerst je kozijn alvast droog anders druppelt deze op je droge raam.
Goed je wisser steeds droogmaken na elke trekbeurt is ook belangrijk. ( dat hoeft niet eens met een zeem, een oude doek of thee doek werkt ook prima)

Van boven naar beneden of van links naar rechts is een kwestie van wat je zelf makkelijk of prettig vind.
Steeds je trekbewegingen overlappend maken en als laatste de onderzije of zijkant nog 1 maal trekken omdat je daar al je water hebt heen getrokken.
kozijnen nog even afnemen en alles is weer blinkend schoon.
Heb je grote ramen die niet in 1 keer kunnen , doe ze dan tot de helft en begin dan daarna weer daar maar eerste een klein stuk je meenemen van waar je gebleven bent anders krijg je strepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afwasmiddel met ammoniak en heet water in een emmer. Lekker boenen met een sponsje daarna met een trekker ronde bewegingen maken.

Misschien ligt het eraan dat je geen ronde bewegingen maakt met de trekken en daar i.p.v recht naar beneden trekken daardoor kan je ook strepen krijgen.