Is het veilig om een magnetron schoon te maken door hem 5 minuten op de hoogste stand te zetten met een kom water en azijn erin?

Ik wil de spatjes verwijderen voordat het spatten en vlekken worden. Wrijven met een (microvezel?) doekje helpt niet.
Ik zie al die verschillende schoonmaakadviezen wel op internet staan, maar vertrouw het voor geen cent. Hoor het liever hier van een huishoudexpert.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Je kunt je magnetron inderdaad schoonmaken met azijn. Een beetje in een een kommetje doen en vervolgens de magnetron 5 tot 10 minuten op de hoogste stand laten draaien. Daarna kan je de magnetron met een doek schoonmaken.
Als je azijn gebruikt, die je ook voor consumptie gebruikt, kost het iets meer moeite dan wanneer je schoonmaakazijn gebruikt. Deze laatste azijnsoort is niet geschikt voor consumptie maar uitermate geschikt om op een veilige wijze apparaten als een magnetron of een waterkoker te reinigen.
In plaats van azijn kan je overigens ook een citroen gebruiken, het sap ervan, of de schil, of de hele vrucht in schijven. Het werkt op dezelfde manier. En persoonlijk vind ik deze manier prettiger. (Schoonmaak)azijn heeft, zeker als het wordt verwarmd, een zeer doordringende geur.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@AnnBoo8146, Daarom vertrouwde ik al deze van elkaar overgenomen google antwoorden niet. Het vuil verdween voor geen spat en de keuken stonk naar een wietplantage. Dat wordt dus morgen citroen kopen.

Andere antwoorden (1)

Dit is ok:
Wat heb je nodig? Een schaaltje, dat geschikt is voor de magnetron, water en azijn. Doe ongeveer 150 ml water in het schaaltje en voeg daar 4 eetlepels azijn aan toe. Zet de schaal in de magnetron en laat deze 5 minuten op de hoogste stand draaien. Als je magnetron heel vies is laat je het deurtje na die 5 minuten nog 2 minuten dicht. De stoom weekt de viezigheid dan nog iets grondiger los. Open de magnetron en pak heel voorzichtig het schaaltje uit de oven. Heet! Neem dan ook het draaiplateau (ook heet) uit de magnetron en was het af. Maak daarna de binnenkant van de magnetron schoon met een vaatdoek of spons. Je zult zien dat je het vuil er zo af wrijft.
fremar