mjin tante heeft een naheffing energie gehad van 850 euro en die word ingehouden op haar aow,kan dat?

7 jaar geleden
1.2K
ronron1212
7 jaar geleden
Ja ze heeft de energie gebruikt dus moet ze betalen. Maar hoezo heeft ze 850 euro aow? het bedrag klopt niet.
sjadong
7 jaar geleden
het bedrag van 850euro word ingehouden van haar aow
ronron1212
7 jaar geleden
Ja dat kan gebruiken is betalen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Let op de rekening vraag toelichting . Kijk naar de periode . Ik heb van meerdere mensen ( naasten ) in Adam en omgeving de meest vreemde en onterechte rekeningen voorbij zien gaan . Gelukkig bij zeer rechtskundig onderlegde huishoudens En ze zijn allemaal teniet gedaan. Nauwelijks excuus Pas op het is ...... vaak niet pluis.

Het beste antwoord

De SVB, die de AOW overmaakt, en de energiemaatschappij zijn verschillende organisaties. De energiemaatschappij kan niet rechtstreeks inhoudingen doen op de AOW. Het kan dus niet zomaar. Mogelijk heb je niet het hele verhaal gehoord of hier gedeeld.

Als er sprake is van schuldenproblematiek kan de gerechtsdeurwaarder in opdracht van de energiemaatschappij wel beslag leggen op de AOW uitkering en zo bijvoorbeeld de naheffing innen. Dan is er echter al meer aan de hand, want een gerechtsdeurwaarder doet dat niet zomaar; er moet dan al een ruime betalingsachterstand zijn.

Zolang je tante in Nederland woont, mag op een deel van de AOW geen beslag worden gelegd, de zogenaamde beslagvrije voet. Zo blijft er een minimuminkomen over. Als je tante niet (meer) Nederland woont, dan is deze beslagvrije voet er niet en mag op de volledige AOW beslag worden gelegd om de schulden te saneren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Uw tante heeft het energiebedrijf via een IC machtiging het bedrijf gemachtigd de naheffing van haar bankrekening af te schrijven. Is zij het met dit bedrag niet eens dan kan zij binnen een bepaalde korte tijde de afschrijving terug laten boeken.
Hierbij een site van de ING-bank als voorbeeld hoe dat gaat.
https://www.ing.nl/particulier/betalen/betalingen-doen/automatische-incasso/index.html

Toegevoegd na 8 minuten:
Als er rechtstreeks een bedrag van de AOW wordt ingehouden dan gaat het niet om een naheffing van gebruikte energie maar om afbetaling van schulden. Dan is er al contact geweest met een gerechtsdeurwaarder.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Plus