Hoe ontstop ik een elektrisch toilet?

Mijn elektrisch toilet (met versnijderpomp) is verstopt met toiletpapier.
Wel eens eerder gehad en het uit elkaar halen van het hele geval is een ramp.
Het papier zit vast om de bladen van de versnipperaar/versnijder dus werkt een plopper of veer niet.
De bladen kunnen niet meer draaien en dus kan ik de toilet niet meer doortrekken (dan loopt de motor op den duur in de soep)
Ik zat te denken aan een chemisch ontstoppingsmiddel maar weet niet of dat de bladen van de versnijderpomp en/of de buizen aantast.
Weet iemand hier meer over?

Wat ik heb geprobeerd:
- Heet water van een meter hoog in de pot gegoten (maar het papier zit vast rond de bladen)
- Zeep in de pot gedaan (werkt waarschijnlijk niet om dezelfde reden)
- Het gebeuren een paar dagen laten staan weken.

Bij het uit elkaar halen moet de pot van de muur, de pomp uit elkaar geschroefd en schoongemaakt, alles weer gemonteerd en de potrand gekit.
En daarnaast is het natuurlijk een vies werk.

Alle hulp is erg gewaardeerd!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
16.8K
paulus811
7 jaar geleden
Heeft de leverancier niet een gouden tip voor je?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.broyeurexpert.nl/adres-contact-gegevens/onderhoud-sanibroyeur.html Test het toiletpapier eens?
Sommige 3 en 4 laags papieren vallen moeilijk uiteen, zelfs in een gewoon toilet kan dat problemen geven/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor de tips. Het papier is 4-laags, misschien wat te groot inderdaad.

Antwoorden (1)

Normaal toiletpapier valt in water uit elkaar tot pulp en zou normaal gesproken dus niet voor verstopping moeten zorgen. Als het er dik in zit en er slecht is doorgespoeld kan het echter als een prop gaan werken. Wat je kunt proberen:

- Een pak baking soda in de pot doen en wegspoelen met een fles azijn. Let op, het gaat flink schuimen. Nacht laten inwerken.

Vochtig toiletpapier lost niet op in water niet en dat kan voor problemen zorgen. Vochtig toiletpapier lost ook niet op in chemische ontstopper. Wat je kunt proberen:

- Met een waterstofzuiger proberen de verstopping terug te zuigen. Probeer met doeken rondom de stofzuigerslang een vacuüm te creëren in de pot.

Anders zit er waarschijnlijk weinig anders op dan de boel uit elkaar te halen. Tips:

- Spoel alleen wateroplosbare zaken door, gebruik niet teveel toiletpapier per spoelbeurt en spoel een keer extra door na gebruik.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bron?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor de suggesties!
Is de soda-azijnoplossing niet slecht voor de (dunne) leidingen?