Hoe kan frituurolie verwijderd worsen uit leer?

Er is frituurolie op leren sandalen terecht gekomen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Helaas las ik de vraag te laat en zal het vet wel ingedroogd zijn inmiddels. Misschien is het je toch gelukt, maar in elk geval heb ik wat tips om het de volgende keer te voorkomen of te verhelpen.

Behandel nieuwe leren schoenen altijd tegen het indringen van vocht en vlekken. Spray ze daarom in met impregneerspray. Dit vormt een beschermingslaagje tegen het indringen, omdat leer ademt en een ietwat 'open'structuur heeft. Vooral bij suède dringt vet direct in.

Bij verse vetvlekken leg je een stuk keukenpapier of een doek op de vlek en zet er je strijkijzer op, dat op lage stand staat ingesteld. Door de warmte trekt het vet dan in het papier of doek. Neem steeds een 'vers' stukje papier/doek zo lang je ziet dat er vet wordt opgenomen.
Bij ingedroogd vet op suède- of nubuckleren schoenen zou je kunnen proberen om de schoen boven hete stoom van de waterketel of pan met heet water, te houden zodat de haartjes van het suède open gaan staan. De vlek kan je dan voorzichtig wegpoetsen met een speciaal suèdeborsteltje dat een rubberlaagje heeft, of met een zachte tandenborstel.
Bij vlekken op glad leren schoenen helpt het vaak om de vlek goed in te wrijven met een halve doorgesneden ui en direct aansluitend daarop het leer op te wrijven met een zachte doek.
amc