Hoe kan je glansplekken door strijken verwijderen?

Onlangs vergat ik mijn zwarte broek binnenstebuiten te keren voor ik ging strijken. Resultaat, een glanzende strijkstreep die ik er niet uit krijg.

Opnieuw wassen, in een badkamer vol stoom hangen, persen met een natte doek en strijkijzer, het helpt allemaal niet.
Het enige wat een beetje hielp, is behandelen met azijnwater, maar nog is de streep te zien.

Wie heeft dé gouden tip?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
27.6K
Amadea
7 jaar geleden
Tip om voortaan bij alle tere weefsels een strijkdoek te gebruiken, dan kan je dit niet meer overkomen. Bijvoorbeeld https://www.brabantia.com/nl/beschermende-strijkdoek-white/#more

Antwoorden (1)

Neem een vochtige theedoek, leg deze over de vlek en pers met een strijkbout op de doek. Dit herhaal je tot de doek bijna droog is. Daarna wrijf je de stof met een zachte borstel op en weg is de glansvlek.

Toegevoegd na 1 uur:
Andere mogelijkheid:
.Was de broek opnieuw, laat hem gewoon drogen. En als hij droog is ,ga je aan de binnen zijde van de broek opnieuw strijken, het liefst met een stoomstrijkijzer. Maar stoffen die synthetisch zijn altijd aan de binnen kant strijken , dit voorkomt altijd glansplekken op de stof.
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat helpt dus helaas niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb de broek inmiddels al een paar keer gewassen en laten drogen aan het droogrek en vervolgens de binnenkant gestreken inderdaad, maar ook dat helpt niet. Ook niet met stoom.
En normaal strijk ik alles binnenstebuiten, maar uiteraard bij een zwarte broek vergat ik het. :(
Amadea
7 jaar geleden
Waarschijnlijk heeft het in dit specifieke geval geen resultaat, omdat hier sprake is van een structurele chemische verandering van het materiaal. Het is in feite versmolten. Daar is dan niet veel meer aan te doen....
Ivana
7 jaar geleden
Ik denk dat het niet meer te herstellen valt. Als je ook maar iets te heet hebt gestreken zal geheel of gedeeltelijk synthetische stof verkleven en dat is niet terug te draaien.
burgos
7 jaar geleden
Pech... broek dan maar weg.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oke balen. Bedankt voor jullie reacties! :)