Een oven reinigen door gebruik te maken van pyrolyse is dat niet gevaarlijk?

Ik denk dat we onze oven nu intussen al ongeveer een jaar hebben. Ik was die gewoon regelmatig eens uit, maar hetgeen erin gebakken zit krijg ik niet weg en ik ben een beetje bang om de pyrolyse in gang te zetten. Dat is tenslotte toch het allerheetste dat erop zit. Ik weet dat ik er alles voor uit de oven moet nemen ook de ijzers langs de zijkant waarop de rooster en bakplaten liggen.
Heeft er iemand ervaring met pyrolyse? Werkt dit goed? Is het niet te gevaarlijk? Is de oven dan volledig schoon?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?t=41690t=41690

Antwoorden (1)

Een zelfreinigende oven maakt gebruik van pyrolyse. De term is een samenstelling van de Griekse woorden: 'Pyro', wat vuur betekent, en 'Lysis', oftewel oplossing. Tijdens het pyrolyse proces wordt de oven verhit tot 500°C. Door de extreem hoge temperatuur breken de moleculen af waardoor het vuil letterlijk verbrokkelt.

VOORDELEN

De pyrolyse werkt: het vuil verpulvert op de bodem, je kan de resten met een vochtig doekje wegnemen.
Je kan kiezen voor een lang of kort proces.
De oven zelf wordt langs de buitenkant niet warm, ook al is de temperatuur binnenin meer dan 500°C.
Alle andere functies van de oven zoals vb. de pizzastand werken ook prima.

NADELEN

Het wordt heel warm in de keuken tijdens het proces.
fremar