hoe kan ik aluminium gaspitten die eens in de soda hebben gelegen en dof zijn weer glanzend krijgen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
eigenlijk gaat dat niet meer, het aluminium is geanodiseerd. dit is een dun oxidelaagje die is beschadigd. helaas.
Reddie
8 jaar geleden
Je gaspitten zijn niet van Aluminium. Dan zouden ze smelten.
En Aluminium mag nooit met soda in aanraking komen. Dan lost het op.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Onzin aluminium smelt bij 660 graden. en als het volgens Reddie geen aluminium is wat is het dan wel voor materiaal?

Antwoorden (1)

Mijn gaspitten zijn ook van aluminium. Ze waren ook dof, kan niet herinneren dat ze ooit glanzend waren. Ze zijn 40 jaar oud, en duidelijk schoongemaakt met een schuurspons oid.

Je kan ze weer prima glanzend krijgen door ze te poetsen. Een poetsdoekje en alu poets zouden de truuk al doen. Je bent er wel even mee bezig.

Zelf heb ik een polijstmachine gebruikt, als deze,
https://lemato.nl/wp-content/uploads/2014/02/HBM-Polijstmachine.jpg

Na een beetje zoeken vond ik er eentje voor slechts 4 tientjes. Je kan er alles mee poetsen en dat doe ik dan ook. Ik heb er van 4cm dik hout een H vormige voet onder gemaakt die ik in de bankschroef klem.

Polijsten doe je eerst met de harde, dan met een zachte schijf. Zo’n staalborstel niet gebruiken op alu! Zo’n polijstmachine poetst met 3000 toeren per minuut. Wel voorzichtig doen, object goed vasthouden en altijd zorgen dat de schijf lekker langs het oppervlak kan lopen. Steek je een rand in de schijf dan slaat ‘ie je werkje zo uit je handen…. stuk!

Na het polijsten heb ik de pitten nog even met de hand wat verder gepoetst met een poetsmiddel.

Het zijn weer net spiegels.