60 graden was wel of niet scheiden?

Vanuit hygiënisch oogpunt, vroeg ik mij iets af betreft de 60 graden was.
Hier worden dingen als handdoeken, dierenkleden, washandjes, theedoeken en ondergoed op 60 graden gewassen. Nu is er een verschil onderling; sommige van deze dingen worden voor schone vaat en het gezicht gebruikt (theedoek, sommige washandjes, keuken handdoeken) en andere dingen toch voor het lichaam of bijvoorbeeld een kat die er op ligt. Dat is wel een zeer schoon dier, geen buitenbeest, maar heeft door de leeftijd wel eens een drolletje die op het kleed ligt. Gaat natuurlijk niet met drol en al de was in, maar toch.

Omdat er ook iemand in huis woont met een verminderd immuunsysteem wegens medicijn gebruik, is hygiëne belangrijk dus gaan dat soort dingen op 60 graden.

Maar, is 60 graden voldoende om bacteriën, schimmels, gisten, virussen en andere enge dingen te verwijderen? En vooral: is het daarbij nodig om 2 soorten 60 graden wassen te doen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Nee, om de was echt steriel schoon te krijgen, en dus alle genoemde ziekteverwekkers moet je hem eigenlijk in de kookwas doen (100 graden). Dat heeft echter geen enkele wasmachine ; het maximum is meestal 90 graden. Normaliter is een dermate hoge wastemperatuur een beetje overkill, maar als je iemand in huis hebt met een verminderd immuunsysteem zou ik NOOIT op lage temperaturen wassen, wellicht zelfs ook kleding niet, maar zeker ondergoed, handdoeken en beddengoed.

Zestig graden is ruim voldoende voor zaken als handdoeken en beddengoed die langere tijd in een kast moeten kunnen liggen zonder te gaan stinken, maar gegarandeerd steriel zijn ze niet. (En in een kast zijn ze dat eigenlijk ook niet lang). Als dat dus de eis is, toch op nog hogere temperaturen wassen - en eigenlijk kunnen alleen linnen en katoen dergelijke temperaturen aan. Dus ook opletten wat je koopt.