Kan het kwaad een wasmachine te laten draaien op een ongeaard stopcontact?

ik wilde net een was draaien, maar had ineens geen stroom meer op het kastje met trekschakelaar in de badkamer.
in eerste instantie was ik compleet uit het veld geslagen, maar ik ben nu bezig gegaan met verlengsnoeren naar een gewoon stopcontact.
de machine draait en ik ben content met mijn oplossingsvermogen, maar kan het eigenlijk kwaad op deze manier?

Rieneke1
14 jaar geleden
13.7K

Het beste antwoord

Als de wasmachine precies doet zoals het bedoeld is, kan het geen kwaad. Toch zou ik het niet adviseren, omdat je het gevaar loopt dat de (metalen) machine onder spanning komt te staan als de fasedraad in aanraking komt met het chassis. Daarbij speelt hert water natuurlijk een belangrijke rol. Als de groep een aardlekschakelaar heeft, wordt de situatie iets minder onveilig, maar nog steeds af te raden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik dacht het niet.
Ik heb het zelf ook vaak gedaan in noodgevallen.
Maar het is beter om een geaard stopkontact te gebruiken i.v.m. kortsluiting.

Dus z.s.m. het andere herstellen!

Kijk even de stop na van de schakelaar (trekkastje) mogelijk moet daar een nieuwe stop in of opnieuw inschakelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
heeft zo'n trekkastje een aparte stop dan?
ik heb gewoon licht in de badkamer nl.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een trekkastje heeft geen zekering
Ja, want er staat niet zonder reden geen stroom meer op het eerste stopcontact. De aarde is bedoeld als beveiliging in geval van kortsluiting. Om die reden is het gevaarlijk de stekker in een gewoon stopcontact te doen, want die zal in geval van kortsluiting niet uitspringen. Dan moet het stroom ergens anders heen. Daarnaast is een wasmachine statisch geladen. De aarde zorgt ervoor dat deze energie wordt afgevoerd.