Hoe maak je oude boeken schoon?

Mijn man hecht veel waarde aan zijn collectie oude boeken. Maar ze ruiken duf en de randen zijn vergeeld en soms beschimmeld. Hoe kan ik deze boeken opfrissen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
13.2K

Het beste antwoord

Als je boeken muf ruiken en je wilt de boeken weer fris laten ruiken kun je ze een paar dagen in een plastic zak doen en er een paar geurbuiltjes in stoppen, die bedoeld zijn voor in de kledingkast. De zak goed dichtbinden en na een tijdje ruiken de boeken weer fris. Bij dikke boeken kun je eerst een paar vellen keukenpapier bestuiven met een eau de toilette bijvoorbeeld en deze tussen een paar bladzijden leggen.
Vergeelde en beschimmelde randen kun je niet meer herstellen. Je kunt wel de schimmel proberen te verwijderen, dat is best een flinke klus.
Neem het boek mee naar buiten en borstel er zo veel mogelijk schimmel af. Doop een schone doek in een sopje (afwasmiddel is prima) en wring deze zoveel mogelijk uit. Veeg het boek schoon met de doek. Verwijder eventuele zeepresten en laat goed drogen. Houd er rekening mee dat schimmels in boeken zeer ongezond kunnen zijn, zorg er voor bij de schoonmaak dat je de schimmels niet in huis verspreidt en niet inademt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Rare reactie om de boel maar naar de kringloper te brengen. Maar als antwoord op je vraah:
Gemalen koffie schijnt geuren op te nemen, dus in een goed afsluitbare kist met een bakje gemalen koffie erbij voor een tijd. maar beter kun ja, als het belangrijke boeken zijn voor u eens bij een winkel met antieke boeken langsgaan, en daar tips vragen
anneliez