Hoe was ik een katoenen kledingstuk waarin leer is verwerkt?

Ik heb een broek waarin een lederen (?) riem is verwerkt. Hij zit dus vast. Hoe zal ik dit wassen? (heb het waslabel eruit geknipt, wel bewaard, maar kwijtgeraakt)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K
Ivana
9 jaar geleden
Ik heb vorige week een dure leren jack in de wasmachine gewassen met wolwasmiddel op 30 graden. De jas was opgegeven, want hij was beroet geraakt in een brandende auto en dus al verloren geacht. Laat hij er nou als nieuw uit de wasmachine komen!! Gewoon wassen dus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het een kledingstuk is waar je op gesteld ben zou ik het naar de droogkuis doen. Echt leder kan je niet in de wasmachine wassen volgens mij. Doe je het toch en de lederen riem is niet mooi meer kan je er altijd een andere overdragen

Het beste antwoord

Leer kun je eigenlijk officieel niet wassen. Er zal dus vast iets in de kleding hebben gestaan over chemisch reinigen - wat het wel een heel kostbare broek maakt, of eventueel op de hand. Weet je heel zeker dat de riem niet op een of andere manier tijdelijk te verwijderen is ?? Desnoods later weer vast te naaien ? Want dat is uiteindelijk wel het beste voor de riem. Tenzij het natuurlijk geen echt leer is ; dan kun je het op lage temperaturen prima wassen.

Echter, in de praktijk kunnen kledingstukken met leren stukjes nog best wel wat hebben ;-) Het kan wat kreuken, maar als je het dan weer goed plat te drogen legt, niet verwarmd laten drogen (dus niet in de zon, niet in de droger, niet bij de kachel) komt het vaak nog best wel goed. Als stomen en chemisch reinigen geen optie is, is het alternatief uiteindelijk alleen nog maar wegdoen, en dan is het de moeite waard het toch eens te proberen. Wel op zo laag mogelijke temperatuur natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Mijn dochter heeft ook zo'n broek, gedeeltelijk leer, of een prima imitatie hiervan, het was advies luidde: binnenstebuiten wassen op 40 graden, aan de lijn laten drogen, tot op heden geen problemen hiermee gehad.