Kan een vaatwasser verstopt raken van hagelslag?

Een collega van mij kwam laatst boos naar me toe. In de vaatwasser lagen namelijk wat hagelslag korrels van mijn bord. Ze was erg boos en zei dat de vaatwasser verstopt zou raken hierdoor. Ik was het hier niet mee eens. Mijn vaatwasser thuis spoelt dit namelijk altijd weg. Na een hevige discussie heb ik komende week een afspraak met mijn manager. Hij zei dat hij wilde praten over de 'gang van zaken'. Ik weet zeker dat dit een onderwerp gaat worden tijdens de vergadering. Dus mijn vraag: kan het dat een vaatwasser verstopt raakt van hagelslag? Of smelten de korrels en worden deze weggespoeld? Alvast bedankt voor het reageren.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Door het vet in de hagelslag zou het misschien wel kunnen dat er aanslag in de afvoer komt. Maar bij ons op het werk (zorginstelling) mogen vaatwasblokjes in oplosbaar plastic niet meer gebruiken omdat deze verstoppingen schijnt te veroorzaken.
Wij hebben op het werk ook regelmatig discussies over de vaat. Ik zet deze er altijd helemaal voor gespoeld in, maar dan zijn er collega's die zeggen dat dit juist niet moet omdat de vaatwastabletten hun werk dan niet goed kunnen doen.
Ritsuka
9 jaar geleden
was het echt veel hagelslag of een paar korreltjes? de vaatwasser zou er wel tegen moeten kunnen dat er een beetje voedselresten aan de vaat zit.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Ik ben een groot hagelslagfan en spoel mijn borden nooit voor. Ik heb nog nooit een verstopping gehad.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat gebeurt er als je hagelslag in een beetje warm water doet?
(eventueel met een beetje afwasmiddel erbij)
Test dit een laat het zien, ik gok dat het oplost/zacht wordt en in de vaatwasser is het een stuk warmer en de tabletten zijn een stuk agressiever.. Sowieso ben ik veel zooi, stukjes eierschaal, hard plastic, stukje glas en dingen waarvan ik geen idee heb wat het was tegen gekomen in vaatwasmachines maar nog geen hagelslag. ps. weet je wel zeker dat de discussie alleen over de hagelslag ging?
Ritsuka
9 jaar geleden
die laatste zin ben ik het mee eens. Je hebt echt niet een gesprek met een manager over wat hagelslag in een vaatwasser.
Zijn er problemen op het werk? dat je niet goed met die collega overweg kan of andersom?
Ik had namelijk een tijdje geleden een collega die boos tegen mij uitviel over iets kleins, en het bleek opgebouwde stress en frustratie te zijn over het werk in het algemeen, waar ik toevallig het slachtoffer van werd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij mij ligt er ook regelmatig hagelslag in de vaatwasser. Dat lost zo op door het bewegende warme water.

Antwoorden (2)

Chocolade (en dus ook hagelslag) bestaat voornamelijk uit (cacao)vet en suiker.

Vet in de afvoer kan gaan stollen en zo verstoppingen veroorzaken. Er zit dus een kern van waarheid in.

Maar je moet het wel in perspectief zien. Op een normale vaat zit véél meer vet dan in een paar hagelslagkorrels. Wanneer dat vet een werkelijk probleem was dan waren er veel meer problemen met vaatwassers. Het hete water en de agressieve vaatwastabletten maken korte metten met dat vet.

Hagelslag in je vaatwasser is dus géén probleem !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel juist ozewieze, en als die college zijn vaatwasser daarvan verstopt raakt is het hoog tijd dat hij een nieuwe aanschaft. Of anders moet hij eens van vaatwasproduct veranderen.
+
Collega's zijn personen die uitsluitend zijn verenigd om een gezamenlijk doel te bereiken, waarbij de capaciteiten van iedere collega om dit doel te bereiken, door de anderen worden gerespecteerd.
Het gaat hier vast niet over hagelslag!
Vraag er na en praat hier over!