Hoe maak ik bruin bergkristal schoon?

Ik heb het volgende bergkristal en ik ben benieuwd of de bruine aanslag gereinigd kan worden. Op internet heb ik al verschillende dingen gelezen. Het zou ijzeraanslag kunnen zijn, wat op te lossen is met een zuurbad. Graag hoor ik van iemand die ervaring heeft met het reinigen of dit mogelijk is en wat de beste manier van reinigen zou zijn.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.2K

Antwoorden (1)

Deze kwarts (bergkristal is een heldere kwarts) is niet vies, maar hoort zo. Kijk maar op de foto bij de bron. Natuurlijk kun je het proberen met een sopje zoals hier boven staat, Je zou ook voorzichtig met een tandenborstel kunnen poetsen, mijn man (geoloog) doet dat wel met vieze stenen, maar dat zijn dan toch over het algemeen stenen die hij zelf gevonden heeft en waar vuil aan zit.
De bruinigheid die hier op zit, is natuurlijk.