Kun je brede horizontale (houten) jaloezieën schoonmaken met een stoomreiniger?

Wij hebben brede (5cm) houten witte jaloezieën (met een ladderband), kun je deze jaloezieën schoonmaken met een stoomreiniger? Of beschadig je ze daarmee? Ze zijn wit en de ladderband wordt na bijna drie jaar ook een beetje 'smoezelig'. Iedere week worden ze afgestoft maar wil ze een keer goed reinigen. Iemand tips waarmee ik niet al te lang bezig ben met schoonmaken? (Ze hangen namelijk voor een volledige raam/pui wand van 5 meter breed en vanaf plafond tot beneden).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
18.3K

Het beste antwoord

Het beste resultaat is nog altijd één voor één met een vochtig doekje afnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het gebruik van een stoom reiniger heeft niet veel zin denk ik, die banden krijg je daar niet schoon mee. De lamellen schoonmaken kan echt alleen door ze stuk voor stuk af te nemen.
Vond dit op internet over houten lamellen:

Houten lamellen kunt u afnemen met een plumeau of met de stofzuiger met opzetborstel op een lage stand. Dit is in de meeste gevallen voldoende om uw houten jaloezieën schoon te houden. Doe dit regelmatig, zodat het vuil zich niet te zeer gaat hechten aan de lamellen.

Mochten de lamellen te vuil zijn voor deze methode, dan kunt u met een zachte, licht vochtige doek de lamellen afnemen. Het wordt afgeraden om hierbij schoonmaakmiddelen te gebruiken.

Tip:
Maak de doek niet te nat, want extreme vochtigheid kan het werken van het hout verhogen.

Zelf doe ik het altijd zo, de luxaflex dicht doen, dan afnemen met een vochtige doek, dus niet stuk voor stuk. dan als dat kan ze optillen (of je laat je even helpen door iemand) de achterkant doen. De lamellen draaien en nog eens hetzelfde doen.
Succes ermee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals jij beschrijft doe ik het ook, alleen, die stukjes hout die net achter de ladderband vallen worden dan niet zo goed schoon (als je ze niet één voor één doet) Daarom dacht ik eigenlijk aan een stoomreiniger, misschien op lage temperatuur dat ik dan alleen de stukjes achter de ladderband kan doen omdat die dus meestal per abuis worden overgeslagen... +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat zijn de lastige stukjes, dan krijg je spontaan spijt van je keuze voor deze luxaflex :)
Ik zou het niet met een stoomreiniger doen, stel dat die band krimpt of zo. Je kan natuurlijk altijd even bellen met de verkoper, misschien hebben die tips.
Eén voor één afwassen is een hele klus, maar de enige manier om ze echt proper te krijgen. Je kan een paar katoenen handschoenen nat maken in een sopje met een zacht product, goed uitwringen en aantrekken. Met de handschoenen aan wrijf je over alle banden. Af en toe de handschoentjes uitspoelen natuurlijk. Katoenen handschoenen zijn goedkoop en verkrijgbaar bij de drogist, maar misschien heb je wel een paar oude liggen. Nadien was je de handschoenen mee met de witte was en ze gaan jaren mee. Als je dit twee keer per jaar doet en verder elke week afstoffen, valt de klus wel mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een stoom reiniger op houten lamellen lijkt mij geen aanrader, er komt toch altijd heel veel vocht vanafmet stomen en als je maar een stukje de verf zou beschadigen trekt hij waarschijnlijk toch krom.

Een vochtig doekje met misschien wat schoonmaak azijn om ze te ontvetten werkt al heel goed. Even om en om dichtdraaien. Op zich werkt dit ook best snel, het is echt geen uren werk.
succes.
( ijzen lamellen legde is altijd in zijn geheel in bad lekker te weken, maar dat is met deze natuurlijk ook geen optie)