Hoe haal je roest van een munt af ?

Ik heb met mijn metaal detector gezocht en ik heb roestige munten gevonden
Hoe haal ik deze roest er af ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
12.3K

Antwoorden (3)

Een dagje laten weken in een glas Cola.
Dat is een goed anti-roestmiddeltje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ en als dat niet snel genoeg gaat, maar een wat sterkere fosforzuur concentratie. Dat is de anti roest stof in cola, dat zit tegenwoordig niet meer in alle soorten cola, dus wel de goeie nemen.
Met cola kan het inderdaad. Werkt over het algemeen erg goed.
Maar mocht je het idee hebben dat het waardevol is, zou ik eerst langs een taxateur gaan. Op het moment dat het iets van waarde is en je gaat er zomaar (onprofessioneel) mee aan de slag heb je grote kans dat de waarde (gedeeltelijk) weg is nadat je hebt ontroest.

Als je al weet dat het verder niet echt wat waard is, kan je dus inderdaad cola gebruiken (uit ervaring weet ik dat de Light varianten minder goed werken...).
9 jaar geleden
De metalen koper, brons en messing zijn het moeilijkst te reinigen. Een te agressieve behandeling kan de munten onherstelbaar beschadigen. Men moet dus nog voorzichtiger te werk gaan dan bij de andere metalen. Laat een mooi egaal patina onaangetast. Vuil en oxidekorsten die aan het uiterlijk van de munt afbreuk doen, moeten wel verwijderd worden. Verschillende methoden zijn toe te passen. De tijdsduur van de behandeling is sterk afhankelijk van de hoeveelheid vuil. Probeer de methode eerst uit op een goedkoop muntje, voordat u een zeldzaam exemplaar behandelt. Het ergste vuil kan met een nagelborsteltje verwijderd worden. Reiniging in een bad van soda en glycerine Leg de munten in een bad van 10 delen natriumhydroxide/huishoudsoda, 4 delen glycerine en 100 delen gedistilleerd water. Hierdoor verdwijnt de groene aanslag van de koperen munten en worden de oxidekorsten grotendeels opgelost. Is het noodzakelijk de munten nog verder schoon te maken, bedek ze dan met een pasta bestaande uit 8 delen dierlijke lijm of gelatine, 150 delen aluminium- of zinkpoeder, 4 delen glycerine en 10 delen heet gedistilleerd water. Als deze pasta 24 uur op het metaal heeft kunnen inwerken, worden de munten in heet water ondergedompeld. Hierdoor zal de pasta geheel oplossen. Herhaling van deze behandeling zal leiden tot volledige verwijdering van alle corrosielagen, zodat men het blanke metaal overhoudt; vaak is het oppervlak dan wel erg pukkelig en geschonden. Hierna goed spoelen of beter neutraliseren (zie verder in bron)
fremar