Hoe komt het dat ik steeds grijze strepen heb bij kookwas, al zit de trommel niet te vol?

Ik heb vorige week mijn machine nog gereinigd met een speciaal middel voor wasmachines.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

1. De oorzaak kan zijn dat in de rubberen slang die van het wasmiddelenbakje naar de wasmachine loopt zich wasmiddel en wasverzachter ophoopt. Dat wordt op den duur zwart en roze. Dan laat dit los en komt dit soms met het laatste spoelwater mee de wasmachine in. Dit geeft vieze zwart/grijze vlekken op het wasgoed. De slang en het zeepbakje dus regelmatig goed schoonmaken.

2. De vlekken kunnen ook veroorzaakt worden als mensen te vaak wassen op lagere temperaturen. Dan kan er vuil in de afvoer achterblijven en vet van de lagers kan in de trommel terechtkomen. Dit borrelt omhoog en veroorzaakt vlekken. Laat bijvoorbeeld eenmaal per maand de wasmachine op 90 graden (kookwas) draaien.

3. Ook af en toe soda aan de was toevoegen. Sommige mensen laten hun wasmachine zonder wasgoed met een halve liter huishoudazijn op 60 graden draaien.

4. De vlekken kunnen veroorzaakt worden door roest in de waterleiding. Water wordt aangevoerd in leidingen waar zich altijd vuil en roest aan de binnenkant ophoopt.
fremar
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Goed antwoord. Maar... soda en azijn zijn toch twee heel verschillende stoffen?
fremar
9 jaar geleden
soda zal meer ontvetten en azijn zal meer ontkalken denk ik.
Cryofiel
9 jaar geleden
Kunnen alle onderdelen van de wasmachine goed tegen soda / azijn, of loop je het risico dat je na een aantal keren geleidelijk het metaal aan het corroderen bent, of dat je de rubber afdichtingen aan het wegvreten bent?
fremar
9 jaar geleden
Geen probleem,ik gebruik beide zo'n 2xper jaar en onze machine gaat al vele jaren mee zonder problemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je een heel oude machine hebt, kan het zijn dat de trommel nog van aluminium is. Dat kan niet tegen soda. Bij roestvrij staal (RVS) veroorzaken zowel soda als azijn geen enkel probleem. Je kunt controleren uit wat voor materiaal de trommel van jouw wasmachine is gemaakt, door er een magneet in te leggen. Blijft hij tegen het metaal van de trommel plakken, dan is het RVS