Hoe kan het dat je met koud water toch je was schoon kan wassen?

Ik moet er achter komen hoe het kan dat de was toch schoon wordt, ook al wordt het op lage temperatuur gewassen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien heb je wat aan deze link?
http://www.goeievraag.nl/vraag/wasmiddelen-claimen-15-graden-schoon.20930
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je gebruikt er wasmiddel toch erbij, waarom zou dat niet kunnen.?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen antwoord op je vraag maar toch even een goede tip. Ik zou toch af en toe even een hete was er tussen door gooien.
Het liefst op 90 Graden met een flinke schep soda ( witte was leent zich hier goed voor)
Dat is om de vette aanslag in je machine weg te krijgen die je toch krijgt bij wassen op lage tempraturen.
Het is altijd even goed om eens in de maand een hoge tempratuur te gebruiken om deze reden namelijk. Je wast pas schoon en fris als je machine dat van binnen ook is :-)

Het beste antwoord

De ingrediënten in b.v. Ariel excel gel zijn zo gemaakt dat ze direct in koud water al oplossen. Dit in tegenstelling tot andere wasmiddelen die minimaal een temperatuur van 30 graden nodig hebben om op te lossen. Doordat het gelijk oplost, kan het ook direct zijn werk doen. De vlekken worden dus in koud water al opgelost. Voor het oog ziet het er ook schoon uit, maar uit onderzoek bleek dat de was helemaal niet zo 'schoon' werd.

,,Uit onderzoek blijkt dat bij een wasbeurt van 30 of 40 graden nog veel micro-organismen in het wasgoed achterblijven,'' zegt universitair docent consumententechnologie Carja Butijn van de Wageningen Universiteit. ,,Die kunnen zelfs door de overige was worden verspreid. Verder verlagen van de temperatuur lijkt mij echt dubieus, zeker bij kwetsbare groepen als ouderen en kleine kinderen.''
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat het een fabel is, bij mij wordt de was echt niet goed schoon op lage temperaturen. Bovendien krijg je last van vetluis in je wasmachine.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt door de enzymen...

Met enzymen lukt dat volgens de reclamejongens, maar of je die altijd kunt geloven, dat weet ik dan weer niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Maar toch een plus, want ik zag weer een reclamejongen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet geven, want dit antwoord bevat geen informatie
Het is maar wat je schoon noemt. De vlekken zijn misschien weg, maar wat er nog aan bacteriën en huisstofmijt in zit wil je helemaal niet weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bacterien in je kleren kan helemaal geen kwaad. En huisstofmijt krijg je pas dood als je op 90 graden wast.
Voor een broek en een trui zal dat wel goed werken, die moeten voornamelijk fris zijn.

Handdoeken, theedoeken, vaatdoeken, etc, die wil je vaak wat beter schoon hebben, alle bacterien deaud enzo. Dat zal op 15°C niet lukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij gebruiken ariél op de camping, en de was wordt er perfect schoon van.
Dit komt omdat de enzymen het vuil afbreken.
Enzymen worden ook al ingezet tegen grondvervuiling, en het schijnt allemaal goed te werken.